Συνοψίζονται τα επιχειρήματα τα οποία αναπτύχθηκαν κυρίως κατά τη δεκαετία του 1980. Το θεωρητικό υπόβαθρο των επιχειρημάτων αυτών προέρχεται από δύο θεωρητικά κινήματα που αναπτύχθηκαν κυρίως στις ΗΠΑ για την παραγωγή και διδασκαλία του γραπτού λόγου. Το πρώτο από αυτά, γνωστό ως "το γράψιμο ως διαδικασία" [process writing] στηρίζεται στις έρευνες της γνωστικής ψυχολογίας. Το δεύτερο, γνωστό ως το "γράψιμο ως κοινωνική διαδικασία", αποτελούσε αντίδραση στο προηγούμενο κίνημα, επικρίνοντας την υπερβολική έμφαση στον μαθητή ως γράφοντα και μεταφέροντας το κέντρο βάρους στην περίσταση επικοινωνίας (και γενικότερα στη σημασία του κοινωνικού και πολιτισμικού περικειμένου) και στη σημασία της κατά την παραγωγή λόγου. Στο κίνημα αυτό απηχούνται κοινωνιογλωσσολογικές απόψεις, απόψεις της σοβιετικής σχολής της ψυχολογίας της μάθησης (Vygotsky) και του κινήματος "το γράψιμο διαμέσου όλων των διδακτικών αντικειμένων του αναλυτικού προγράμματος" [Writing across the Curriculum], που ξεκίνησε από την Αγγλία.