Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ανακεφαλαίωση

Η πρόσβαση στις αποθηκευμένες πληροφορίες μπορεί να γίνει με γραμμικό ή όχι τρόπο. Στην περίπτωση της μη γραμμικής πρόσβασης: - οι πληροφορίες αποθηκεύονται σε κόμβους - οι κόμβοι συνδέονται με συνδέσμους και - η μετακίνηση, μέσω των συνδέσμων, από έναν κόμβο σε άλλο μπορεί να γίνεται χωρίς συγκεκριμένη σειρά. Τα υπερκείμενα είναι οργανωμένα με μη γραμμικό τρόπο και οι κόμβοι τους περιέχουν τμήματα κειμένου. Αν, εκτός από κείμενο περιέχουν και άλλες μορφές πληροφορίας -εικόνα, ήχο, βίντεο κ.ά.- τότε έχουμε τα υπερμέσα. Μια εφαρμογή υπερμέσων αποτελείται, εννοιολογικά, από τρία βασικά επίπεδα: - το επίπεδο επικοινωνίας με το χρήστη - το επίπεδο των συνδέσμων - το επίπεδο της αποθήκευσης. Οι εφαρμογές πολυμέσων είναι οι εφαρμογές που έχουν ενσωματωμένα κείμενα, ήχους, γραφικά, εικόνες, βίντεο και κάθε μορφής άλλη πληροφορία που μπορεί να αποθηκευτεί, να μεταδοθεί και να δεχθεί επεξεργασία με ψηφιακά μέσα. Όταν σε μια τέτοια εφαρμογή ο χρήστης μπορεί να επεμβαίνει στη ροή της παρουσίασης και να επιλέγει διαφορετικούς τρόπους εξέλιξης, λέμε ότι έχουμε αλληλεπιδραστικά πολυμέσα (interactive multimedia). Η συμπίεση δεδομένων είναι η διαδικασία με την οποία τμήματα πληροφοριών αντικαθίστανται από άλλα μικρότερου όγκου, με τη χρήση προγραμμάτων που περιλαμβάνουν ειδικούς αλγόριθμους.

Τα δομικά στοιχεία πολυμέσων μιας εφαρμογής μπορεί να είναι το κείμενο, ο ήχος, η εικόνα, το βίντεο και η συνθετική κίνηση. Για τη δημιουργία, την ψηφιοποίηση και την επεξεργασία τους απαιτείται κατάλληλο υλικό και λογισμικό. Ο ήχος διακρίνεται σε ψηφιοποιημένο ήχο και σε ήχο MIDI. Οι εικόνες διακρίνονται σε χαρτογραφικές και σε διανυσματικές. Τις χαρτογραφικές τις χειρίζεται ο υπολογιστής ως ένα σύνολο εικονοστοιχείων, ενώ τις διανυσματικές ως σύνολο γεωμετρικών αντικειμένων που για το καθένα έχει αποθηκεύσει το μοντέλο δημιουργίας του. Το βίντεο αποτελεί τη διαδοχική προβολή μιας ακολουθίας εικόνων με κατάλληλο ρυθμό που μετριέται σε καρέ ανά δευτερόλεπτο (fps). Η συνθετική κίνηση επιτυγχάνεται από πρόγραμμα το οποίο δημιουργεί και προβάλλει τα κατάλληλα γραφικά, ώστε να παρουσιάζεται η κίνηση.

Η ανάπτυξη μιας εφαρμογής πολυμέσων εξελίσσεται σε φάσεις και ακολουθεί συγκεκριμένες μεθοδολογίες, όπως συμβαίνει στα έργα κατασκευής λογισμικού. Οι κύριες φάσεις ανάπτυξης μιας εφαρμογής πολυμέσων είναι η εισαγωγική και αυτές της ανάλυσης, της σχεδίασης, της υλοποίησης, της ολοκλήρωσης, της λειτουργίας και της συντήρησης.

Η ομάδα ανάπτυξης μιας εφαρμογής πολυμέσων αποτελείται από: - Το διαχειριστή του έργου. - Τον παραγωγό και το βοηθό παραγωγής. - Το σεναριογράφο, σχεδιαστή/ σκηνοθέτη και τον αναλυτή. - Τους δημιουργούς των δομικών στοιχείων πολυμέσων. - Τους ειδικούς στην ψηφιακή επεξεργασία δομικών στοιχείων πολυμέσων. - Τον προγραμματιστή πολυμέσων. - Το προσωπικό υποστήριξης.

Ο εξοπλισμός που απαιτείται από την πλευρά του χρήστη καλύπτεται συχνά από ένα σύγχρονο υπολογιστή, ενώ από την πλευρά του δημιουργού οι απαιτήσεις είναι περισσότερες τόσο σε λογισμικό όσο και σε υλικό.

Μια εφαρμογή πολυμέσων μπορεί να αναπτυχθεί είτε με ορισμένες γλώσσες προγραμματισμού είτε με τα εργαλεία συγγραφής. Τα εργαλεία συγγραφής διακρίνονται σε συγγραφικά εργαλεία σελίδας, χρονοδιαδρόμου και εικονιδίων / διαγράμματος ροής.

Ερωτήσεις 1. Τι ονομάζουμε κόμβο και τι σύνδεσμο σε μια μη γραμμικά διαρθρωμένη ύλη; 2. Με ποιους τρόπους μπορεί να σηματοδοτηθεί η ύπαρξη ενός συνδέσμου σε έναν κόμβο υπερμέσου που προβάλλεται στην οθόνη; 3. Να αντιστοιχίσετε τα περιεχόμενα της πρώτης στήλης με αυτά της δεύτερης. κόμβος| |σημείο του κόμβου εκκίνησης σύνδεσμος| |ενότητα που απαρτίζει τη μη γραμμικά διαρθρωμένη ύλη ενός θέματος άγκυρα| |μια σχέση που συνδέει δύο κόμβους 4. Τα είδη διασυνδέσεων που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στη μη γραμμική οργάνωση της πληροφορίας είναι: α) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . β) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . γ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . δ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5. Τι είναι τα υπερκείμενα; 6. Ποιες είναι οι διαφορές υπερκειμένων και υπερμέσων; 7. Σε ένα υπερκείμενο διακρίνουμε τα εξής χαρακτηριστικά: α) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . β) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . γ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . δ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8. Να αντιστοιχίσετε τα περιεχόμενα της πρώτης στήλης με αυτά της δεύτερης. Σε μια εφαρμογή υπερμέσων έχουμε: επίπεδο επικοινωνίας με το χρήστη| |περιέχει όλες τις συνιστώσες για την παρουσίαση της εφαρμογής επίπεδο των συνδέσμων| |περιλαμβάνει όλα τα πληροφοριακά εργαλεία που διευκολύνουν το χρήστη στην αξιοποίηση της εφαρμογής επίπεδο αποθήκευσης| |στο επίπεδο αυτό καθορίζονται οι σχέσεις μεταξύ των κόμβων 9. Σε μια εφαρμογή υπερμέσων η προσπέλαση σε κάποια πληροφορία μπορεί να γίνει: - με πλοήγηση, από …………………… σε …………………… - με αναζήτηση, χρησιμοποιώντας ……………………. 10. Για να είναι λειτουργική μια εφαρμογή υπερμέσων πρέπει να μας παρέχει: α) ποικιλία διαδρομών β) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . γ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . δ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ε) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11. Τα συστήματα πολυμέσων είναι ισχυρά υπολογιστικά συστήματα με ειδικό εξοπλισμό σε υλικό, πολλά περιφερειακά και λογισμικό για: α) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . β) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . γ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . δ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12. Τι ονομάζουμε αλληλεπιδραστικά πολυμέσα; 13. Πού αξιοποιούμε τα αλληλεπιδραστικά πολυμέσα; 14. Τι είναι η συμπίεση δεδομένων και ποιος λόγος την υπαγορεύει; 15. Τι είδους υλικό χρειαζόμαστε για να ηχογραφήσουμε φυσική φωνή στον υπολογιστή; - μικρόφωνο - κάρτα γραφικών - μόντεμ - κάρτα ήχου - ηχεία - σαρωτή 16. Ποια διαφορά υπάρχει ανάμεσα στην ψηφιοποίηση ήχου και στη δημιουργία ήχου MIDI ; 17. Το υλικό που αναφέρεται στην πρώτη στήλη να αντιστοιχιστεί με τις εργασίες στις οποίες μπορεί να χρησιμοποιηθεί. σαρωτής| |σάρωση εικόνας κάρτα ήχου| |ψηφιοποίηση ήχου ψηφιακή κάμερα| |δημιουργία βίντεο κάρτα βίντεο| |επεξεργασία βίντεο μικρόφωνο| |δημιουργία γραφικών |κινούμενα σχέδια 18. Οι εικόνες που δημιουργούνται με υπολογιστή διακρίνονται σε ………………………. και διανυσματικές. Ποιο είναι το κύριο πλεονέκτημα των δεύτερων; . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19. Να συνδέσετε καθεμία από τις έξι εικόνες με την κατηγορία στην οποία ανήκει. (1) (2) |χαρτογραφικές (3) (4) (5) |διανυσματικές (6) 20. Η ψηφιοποίηση ήχου και βίντεο γίνεται με τη μέθοδο της ……………………………. Μπορείτε να αιτιολογήσετε γιατί; (εγγραφή, δειγματοληψία, αναπαραγωγή) 21. Το MIDI είναι: - ένα μουσικό όργανο - πρωτόκολλο επικοινωνίας μουσικών οργάνων και υπολογιστή - εργαλείο για τη σύνθεση μουσικής - διασύνδεση για την επικοινωνία μουσικών οργάνων και υπολογιστή 22. Να αναφέρετε τα στάδια που μπορεί να υπάρξουν κατά την ανάπτυξη μιας εφαρμογής πολυμέσων. 23. Να αναφέρετε μερικές εφαρμογές πολυμέσων που γνωρίζετε από το περιβάλλον σας, χωρίζοντάς τις σε κατηγορίες. 24. Να αναφέρετε τον εξοπλισμό που είναι απαραίτητος στο χρήστη που εκτελεί εφαρμογές πολυμέσων. 25. Γιατί ο δημιουργός μιας εφαρμογής πολυμέσων χρειάζεται εξοπλισμό μεγαλύτερων δυνατοτήτων από αυτόν του χρήστη; 26. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της χρήσης εργαλείου συγγραφής, αντί γλώσσας προγραμματισμού για την ανάπτυξη εφαρμογής πολυμέσων; 27. Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά που διακρίνουν ένα εργαλείο συγγραφής; 28. Οι βασικές κατηγορίες των εργαλείων συγγραφής είναι: α) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . β) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . γ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29.. Ποια είναι η μεταφορά στις τρεις βασικές κατηγορίες των εργαλείων συγγραφής;

Γλωσσάριο Άγκυρα: Σημείο σε κόμβο υπερμέσου ή υπερκειμένου που δείχνει την ύπαρξη συνδέσμου προς άλλο κόμβο ή σημείο. Αλληλεπιδραστικά πολυμέσα: Εφαρμογές όπου ο χρήστης μπορεί να επεμβαίνει στη ροή της παρουσίασης και να επιλέγει διαφορετικούς τρόπους εξέλιξης της εφαρμογής. Διανυσματικές εικόνες: Εικόνες που δημιουργούνται με τη χρήση ειδικού λογισμικού και τα αρχεία τους αποτελούνται από γεωμετρικά αντικείμενα, που μπορεί να είναι απλά σχήματα (ευθείες γραμμές ή καμπύλες) αλλά και πολύπλοκα σχέδια ή στερεά σώματα. Εφαρμογές πολυμέσων: Εφαρμογές όπου έχουμε ελεγχόμενη από τον υπολογιστή ενσωμάτωση κάθε μορφής πληροφορίας, που μπορεί να αποθηκευτεί, να μεταδοθεί και να δεχθεί επεξεργασία με ψηφιακά μέσα. Κόμβοι: Οι αυτοτελείς ενότητες που απαρτίζουν τη μη γραμμικά διαρθρωμένη ύλη ενός θέματος. Λογισμικό παρουσιάσεων: Λογισμικό για δημιουργία εφαρμογών παρουσίασης. Λογισμικό συγγραφής: Λογισμικό για δημιουργία εφαρμογών πολυμέσων. Συχνά αναφέρεται και σαν «εργαλείο συγγραφής» εφαρμογών πολυμέσων (multimedia authoring tool). Παλέτα εργαλείων: Η ομάδα εικονιδίων για εύκολο χειρισμό των αντικειμένων σε εργαλεία συγγραφής. Πλοήγηση: Η διαδικασία εξερεύνησης πληροφοριών στα υπερμέσα, με τη μετάβαση σε αυτές από μια μη καθορισμένη διαδρομή μέσω συνδέσμων. Πρότυπο MIDI: Πρότυπο διασύνδεσης μουσικών οργάνων και υπολογιστή. Συμπίεση δεδομένων: Η διαδικασία κατά την οποία τμήματα πληροφοριών αντικαθίστανται από άλλα μικρότερου όγκου. Σύνδεσμος: Μια σχέση που συνδέει κόμβους ή σημεία των υπερκειμένων ή των υπερμέσων. Υπερκείμενα: Τα αρχεία όπου οι πληροφορίες είναι οργανωμένες με μη γραμμικό τρόπο και οι κόμβοι αποτελούνται από τμήματα κειμένου. Υπερμέσα: Τα αρχεία όπου οι πληροφορίες είναι οργανωμένες με μη γραμμικό τρόπο και οι κόμβοι εκτός από κείμενο περιέχουν και άλλες μορφές πληροφορίας (εικόνα, ήχο, βίντεο κ.ά.). Χαρτογραφική εικόνα: Εικόνα που για την αναπαράστασή της χρησιμοποιείται ένας πίνακας κουκίδων με πληροφορία χρώματος για καθεμιά. Ενδιαφέρουσες και χρήσιμες διευθύνσεις του Διαδικτύου http://www.asymetrix.com Η τοποθεσία της κατασκευάστριας εταιρείας του Toolbook. http://www.midi.org/ Τοποθεσία για το πρότυπο Midi. http://www.mpeg.org/mpeg/ Ιστοσελίδα για τη μέθοδο συμπίεσης και τα αρχεία MPEG. http://www.imtc.org/main.htm Η ιστοσελίδα της IMTC για τηλεδιασκέψεις με πολυμέσα. http://www.videoconference.com/glossary.htm Στη διεύθυνση αυτή μπορείτε να βρείτε γλωσσάριο με όρους της τηλεδιάσκεψης. http://www.w3.org/terms.html Στην ιστοσελίδα αυτή μπορείτε να δείτε όρους που χρησιμοποιούνται στα υπερκείμενα. http://www.yahoo.com/arts/humanities/literature/criticism_and_th... Η ιστοσελίδα της τοποθεσίας yahoo που αναφέρεται στη θεωρία του υπερκειμένου. http://www.yahoo.com/computers_and_internet/multimedia/ Η ιστοσελίδα της τοποθεσίας yahoo που αναφέρεται στα πολυμέσα. http://www.yahoo.com/computers_and_internet/multimedia/hypermedia/ Η ιστοσελίδα της τοποθεσίας yahoo που αναφέρεται στα υπερμέσα. http://www.macromedia.com Η τοποθεσία της κατασκευάστριας εταιρείας των λογισμικών Director και Authorware. http://www.monash.edu.informatics/techme/ Τοποθεσία με θέματα εργαλείων συγγραφής. Βιβλιογραφία Antre Persidsky, Director 6 for Windows Peachpit Press Οδηγός για το Director. G.P. Landow, Hypertext 2.0, John Hopkins University Press Βιβλίο που αναφέρεται στα υπερκείμενα. Greg Baker, Tom Bowwen, First Byte. A practical byte to information technology, Oxford Βιβλίο που στα κεφάλαιά του Graphics & Multimedia, υπάρχουν ενδιαφέροντα θέματα σχετικά με το κεφάλαιο αυτό. Judith Jeffcoat, Multimedia in Practice Βιβλίο με αναλυτική περιγραφή των βασικών εννοιών και των εφαρμογών των πολυμέσων. Kris Jansa, Multimedia στη στιγμή, Anubis Βιβλίο με γενικά στοιχεία για τα πολυμέσα. Lida Tway, Δουλέψτε με τα πολυμέσα Βιβλίο που προτείνει τρόπους εργασίας με τα πολυμέσα. Ομάδα συγγραφής, Macromedia Authorware 4 Authorized, Macromedia Press Οδηγός για το Authorware. Ομάδα του Εργαστηρίου Πολυμέσων του Τμήματος Πληροφορικής , ΑΠΘ, Multimedia από τη θεωρία στην πράξη, Εκδόσεις Τζιόλα, 1996 Βιβλίο με εκτενή αναφορά στη θεωρία πολυμέσων, στο σχετικό λογισμικό και στην αξιοποίηση των πολυμέσων στις ιστοσελίδες του Διαδικτύου. Παν. Πολίτης, Υπερκείμενα Υπερμέσα και Πολυμέσα, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών Βιβλίο για τα πολυμέσα, για το λογισμικό και υλικό που χρησιμοποιείται στην επεξεργασία των δομικών στοιχείων πολυμέσων και στη δημιουργία εφαρμογών. Σταύρος Κωτσιγιάννης, Πανόραμα των Πολυμέσων, Έκδοση 1994 Γενικά θέματα για τα πολυμέσα με ανάπτυξη αντίστοιχη της χρονολογίας έκδοσής του. Σταύρος Κωτσιγιάννης, Πληροφορική και Πολυμέσα, Conceptum Βιβλίο που ένα τμήμα του αφορά τα πολυμέσα. Συγγραφική ομάδα της Exodus, Ο μαγικός κόσμος των Multimedia, Anubis Καλύπτει γενικά θέματα πολυμέσων με αναφορές στο εργαλείο συγγραφής Toolbook. Αβραντινής, Αναστασόπουλος, Μπελεσιώτης, Παναγιωτόπουλος, Σγούρος, Σωτήρχος, Εφαρμογές Πολυμέσων (ΤΕΕ - 2ος κύκλος), ΥΠΕΠΘ, Έκδοση 2000 Βιβλίο για τα ΤΕΕ με ύλη για τα πολυμέσα και τις φάσεις ανάπτυξης Εφαρμογών Πολυμέσων.