Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

10.3.2 Εικαστικές τέχνες

Στις εικαστικές τέχνες ο υπολογιστής μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βοηθητικό εργαλείο για τη μελέτη των έργων τέχνης. Με τη χρήση εικονοληπτικών συσκευών (κάμερες) και συσκευών ψηφιοποίησης (σαρωτές) εικόνες έργων τέχνης εισάγονται στον υπολογιστή. Ακολούθως με τη χρήση του κατάλληλου λογισμικού οι μελετητές επεξεργάζονται στοιχεία -εντόπιση περιγραμμάτων, ανάλυση υφής, κ.ά.- και εξάγουν χρήσιμα συμπεράσματα, όπως π.χ. για τα χαρακτηριστικά, την ταξινόμηση ή την πατρότητα του έργου. Παράλληλα ο υπολογιστής χρησιμοποιείται και για τη δημιουργία εικαστικών έργων, οπότε τα τελευταία χρόνια μιλάμε για την Τέχνη με Υπολογιστή (Computer Art). Εκτός από τα συστήματα CAD που χρησιμοποιούνται -όπως ήδη γνωρίσαμε - κυρίως για τη δημιουργία αρχιτεκτονικών σχεδίων, υπάρχουν και προγράμματα λογισμικού με τα οποία μπορούμε να δημιουργήσουμε και να επεξεργαστούμε σχέδια και εικόνες. Τις δυνατότητες των προγραμμάτων αυτών εκμεταλλευόμαστε και για τη δημιουργία έργων τέχνης. Με τη χρήση τους μπορούμε να δημιουργήσουμε δισδιάστατες ή τρισδιάστατες απεικονίσεις αντικειμένων, χρησιμοποιώντας αλγοριθμικά ή μη συστήματα. Πολλά από αυτά τα προγράμματα -ή άλλα ανεξάρτητα- επιτρέπουν, με τη χρήση ειδικών μετασχηματισμών, την αλλοίωση των πραγματικών χαρακτηριστικών μιας έτοιμης εικόνας ή μιας φωτογραφίας. Έτσι, μπορεί να αλλάξουμε μία εικόνα, ώστε να μοιάζει ότι έχει ανάγλυφη υφή, να μοιάζει πολυκαιρισμένη, κ.ά. Οι μετασχηματισμοί αυτοί λέγονται φίλτρα ή μάσκες. Τέτοιου είδους προγράμματα βρίσκουν μεγάλη εφαρμογή και στις εφαρμοσμένες τέχνες, όπως είναι η φωτογραφία και η γραφιστική.