Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Γ. Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΕΙ ΤΗΝ ΥΛΗ

Το αγιαστικό έργο του Χριστού συνεχίζει μέσα στην πορεία της ιστορίας το Σώμα του, η Εκκλησία. Από τα πρώτα βήματά της η Εκκλησία εναντιώθηκε σε κάθε μονοφυσιτισμό που οδηγούσε σε υποτίμηση και απαξίωση της ύλης. Καταπολέμησε έντονα τις κακοδοξίες που μείωναν ή αμφισβητούσαν την ανθρώπινη φύση του Χριστού, αρνήθηκε να κάνει διδασκαλία της την υποτίμηση και καταπίεση του ανθρώπινου σώματος, της γυναίκας, των αισθήσεων και της γενετήσιας σφαίρας της ζωής και κατοχύρωσε την αξία της ύλης ακόμα και με την καταδίκη των εικονομάχων, όσων δηλαδή πίστευαν ότι δεν πρέπει να απεικονίζουμε τον Χριστό και τους αγίους του με υλικά μέσα. Παρότι μερικές φορές πολλοί χριστιανοί, επηρεασμένοι από ξένες προς τον χριστιανισμό κοσμοθεωρίες (Πλατωνισμό-νεοπλατωνισμό, Γνώση) ή παρασυρμένοι από απλοϊκούς ηθικισμούς, δημιουργούσαν ή και δημιουργούν ακόμα την εντύπωση ότι ο χριστιανισμός αποστρέφεται το ανθρώπινο σώμα και τις λειτουργίες του ή την ύλη, η Εκκλησία έμεινε ευλαβικά προσηλωμένη στο να θεωρεί το σώμα ως μέσο δοξολογίας του θεού (βλέπε το κείμενο) και την ύλη ως αντικείμενο της σωτηρίας Του.

Δεν αρκείται όμως η Εκκλησία στην αποδοχή της ύλης. Η ύλη, όπως και το σώμα μας, μέχρι να ολοκληρωθεί το σχέδιο του Θεού με τη Δευτέρα Παρουσία του και τον ερχομό της Βασιλείας του Θεού, συνεχίζουν να φθείρονται και να πεθαίνουν. Η Εκκλησία όμως, που είναι ο πυρήνας του μεταμορφωμένου κόσμου, μέσα από τα μυστήρια της, κυρίως, συντελεί σταδιακά τον αφθαρτισμό όλου του κόσμου με τη δράση του Αγίου Πνεύματος. Έτσι: - το ψωμί και το κρασί της Θείας Ευχαριστίας γίνονται Σώμα και Αίμα του Χριστού, - το νερό του Βαπτίσματος και του Αγιασμού γίνεται φορέας αγιασμού, - το λάδι του Ευχελαίου αγιάζεται και γίνεται θεραπευτικό για τις ψυχές και - τα σώματα των πιστών (σώματα αγίων όπως του Αγ. Διονυσίου, Αγ. Σπυρίδωνα κ.ά.) γνωρίζουν από τώρα ένα είδος αφθαρτισμού και γίνονται πηγές θεραπειών και αγιασμού.

Δ. ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Όλα αυτά τα παραδείγματα δείχνουν ότι η Εκκλησία, συνεχίζοντας το έργο του Χριστού, σταδιακά και αθόρυβα μεταμορφώνει την ύλη για να μπορέσει να ζήσει και αυτή στην αναμενόμενη Βασιλεία του Θεού. Αυτή την πραγματικότητα αποτυπώνει η Μεταμόρφωση του ίδιου του Χριστού και αυτό το όραμα περιγράφει και ο προφήτης Ιωάννης στην Αποκάλυψη (21,1-5):

Τότε είδα έναν καινούριο ουρανό και μια καινούρια γη. Ο πρώτος ουρανός κι η πρώτη γη εξαφανίστηκαν, κι η θάλασσα δεν υπάρχει πια. Κι είδα την άγια Πόλη, τη νέα Ιερουσαλήμ, να κατεβαίνει από τον ουρανό, από το Θεό, έτοιμη σα τη νύφη που στολισμένη περιμένει τον άντρα της. Κι άκουσα μια δυνατή φωνή απ' το θρόνο να λέει: "Να, η κατοικία του Θεού μαζί με τους ανθρώπους. Θα κατοικήσει μαζί τους κι αυτοί θα αποτελούν το λαό του. Ο ίδιος ο Θεός θα είναι μαζί τους, θα διώξει κάθε δάκρυ από τα μάτια τους, κι ο θάνατος δεν θα υπάρχει πια· ούτε πένθος ούτε κλάμα ούτε πόνος θα υπάρχει πια, γιατί τα παλιά πέρασαν". Και είπε αυτός που καθόταν στο θρόνο: "Να, όλα τα κάνω καινούρια".