Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Λεξιλόγιο

Να συμπληρώσετε τα κενά με μια από τις λέξεις: συνέδριο, συνέλευση, συνεδρίαση, συμβούλιο, σύσκεψη, συνδιάσκεψη. -Ιατρικό……….είναι η……….δύο………ή περισσοτέρων γιατρών, για να εξετάσουν την κατάσταση του αρρώστου. -……….είναι η συγκέντρωση πολλών προσώπων, για να συσκεφθούν και να αποφασίσουν για ορισμένα σημαντικά θέματα. -Στη………….της Γενεύης πήραν μέρος εκπρόσωποι από όλες τις χώρες - μέλη του Ο. Η. Ε. -Η γενική……….των μαθητών θα γίνει την Τρίτη 12 Μαίου, στις 9 π.μ., στην αίθουσα τελετών του σχολείου. -Στη………..της Βουλής για την αναθεώρηση του Συντάγματος έγινε θυελλώδης συζήτηση. -Η Γ Εθνική……….που έγινε στην Τροιζήνα το 1827 ψήφισε το "Πολιτικό Σύνταγμα της Ελλάδας" που θεωρείται ένα από τα πιο προοδευτικά πολιτειακά κείμενα της εποχής του.

Καταγράψτε όσο το δυνατόν περισσότερες σύνθετες λέξεις με πρώτο ή με δεύτερο συνθετικό τις λέξεις γράφω και λόγος, π.χ. γραφομηχανή /στενογραφώ, λογοκλόπος / παράλογος.

Σχηματίστε φράσεις με τις παρακάτω λέξεις, αφού προηγουμένως αποδώσετε με συντομία τη σημασία τους: λογοκλόπος, υπόλογος, ετυμολογία, ταυτολογία, λογοδοσία, λεπτολόγος, βραχυλογία.

Να βρείτε τα ισοδύναμα επίθετα για τους παρακάτω χαρακτηρισμούς, π.χ. λέει με λίγα λόγια -> λιγόλογος: - μιλάει με καλό και γλυκό τρόπο - εκφράζεται με συντομία και ευστοχία - κρατάει το μυστικό που του εμπιστεύτηκαν - μιλάει με θράσος και με προπέτεια, χωρίς σεβασμό προς τους άλλους - έχει έτοιμες τις απαντήσεις στις στιχομυθίες και στα πειράγματα - λέει μεγάλα και κενά λόγια, υπόσχεται πολλά και δεν κάνει τίποτε - μιλάει με ευχέρεια και πειστικότητα.

Προσπαθήστε να ετυμολογήσετε τις παρακάτω λέξεις και να χρησιμοποιήσετε μερικές από αυτές σε φράσεις: κοινοτοπία, στιχομυθία, ακριτομυθία, διαξιφισμός, νύξη, υπαινιγμός, αμετροέπεια, δημοκοπία, αθυρόστομος, στρεψόδικος, άρρητος, σχοινοτενής (λόγος), άναυδος, λεξιθηρώ, ακροθιγώς, ευφράδεια.

Να βρείτε επίθετα που χαρακτηρίζουν το λόγο κάποιου ατόμου, π.χ. αναλυτικός λόγος.

Να αποδώσετε με διαφορετικό τρόπο τη σημασία των υπογραμμισμένων φράσεων:

- Ξεκινήσαμε τη συζήτηση με την πρόθεση να γεφυρώσουμε το χάσμα, αλλά εν τη ρύμη του λόγου ανταλλάξαμε πολλές πικρές κουβέντες. - Δεν αποκαλύπτει ποτέ τις πραγματικές προθέσεις του. Όσες φορές τον προκαλούν να πάρει ανοιχτή θέση πάνω στο θέμα, αυτός τηρεί πάντα σιγήν ιχθύος. - Θα μπορούσα να πω ακόμα πολλά σε βάρος του, αλλά… Θου, Κύριε, φυλακήν τω στόματί μου. - Ο δικαστής έκρινε με αμεροληψία τον κατηγορούμενο, ο οποίος, ειρήσθω εν παρόδω, υπήρξε παιδικός του φίλος. - Ο περιορισμός των τροχαίων ατυχημάτων απασχόλησε κατά καιρούς τις κυβερνήσεις των ευρωπαϊκών κρατών, αλλά για πρώτη φορά έθεσαν το θέμα επί τάπητος στην Ευρωβουλή, όταν ανακηρύχτηκε η φετινή χρονιά έτος οδικής ασφάλειας. - Ένας σοβαρός άνθρωπος εκτιμάει με ρεαλισμό την κατάσταση και δεν παρασύρεται από τα φληναφήματα και τις πομφόλυγες των ανόητων και των λογοκόπων.