Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Άσκηση
Διάβασε τα κείμενα και τις φράσεις που ακολουθούν και προσπάθησε να αναγνωρίσεις τρόπους επιβολής και συμπεριφοράς. Σκέψου ακόμη με ποιον τρόπο συμβάλλουν στην προσέγγιση ή στην απομάκρυνση των συνδιαλεγομένων:
-Στρατιωτικός νόμος. Η χώρα κηρύσσεται εις κατάστασιν πολιορκίας. Αναστέλλεται η λειτουργία του Συντάγματος επί 6 μήνας. Η κυκλοφορία πεζών και οχημάτων απαγορεύεται μετά την δύσιν του ηλίου εις τας πόλεις και εις την ύπαιθρον. Οι παραβάται θα πυροβολούνται άνευ προειδοποιήσεως. Ζήτω το Έθνος. -Αν τύχει και αργήσω, να περιμένεις λίγο. -Περίμενέ με, αν αργήσω. -Παρακαλώ, μην καπνίζετε. -Ευχαριστούμε που δεν καπνίζετε. -Άκουσε, μικρέ, κάνε ό,τι σου λέω και μην ψιλορωτάς. Πάρε το ποδήλατό σου από εδώ και ξεκουμπίσου. -Θα σε πείραζε, παιδί μου, να μετακινήσεις το ποδήλατό σου από αυτή τη θέση; -Κάθισε. -Δε θα ήθελες να καθίσεις; -Γυναίκα, τα παπούτσια μου. -Θα σε συμβούλευα να δεις αυτό το έργο. -Πού είσαι, Πέτρο, να πήγαινες μια στιγμή να έβλεπες το παιδί. (βλ. και ΝΕ.Σ., σ. 76-78)