Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Διαλογική συνέντευξη-πορτρέτο

( κριστη στασινοπουλου - στην ξενιτιά πάμε καλά... :: 23-01-2003) 

ΚΡΙΣΤΗ ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΥ Στην ξενιτιά πάμε καλά…

Εξώφυλλο στο ερχόμενο "Folk Roots", από τα εγκυρότερα περιοδικά της world music, πρωτιά στο ραδιοφωνικό World Μusic Charts της Ευρώπης. "Τα Μυστικά των Βράχων" της Κρίστης Στασινοπούλου δεν είχαν παρά να διαλέξουν την ξενιτιά, για να βρουν την τύχη τους…

ΧΑΡΗ ΠΟΝΤΙΔΑ

"Αν σας πω ότι είναι δύσκολο να βρούμε μέρη να παίξουμε στην Αθήνα, θα με πιστέψετε;", λέει η Κρίστη Στασινοπούλου. Ευτυχώς, οι ημέρες της είναι γεμάτες από… διαδρομές στο εξωτερικό

Το τελευταίο άλμπουμ της Κρίστης Στασινοπούλου "Τα Μυστικά Των Βράχων" (Hitch Hyke), σε μουσική Στάθη Καλυβιώτη και στίχους δικούς της, όχι μόνο μπήκε στο top 10 του ραδιοφωνικού World Music Charts Europe (διαμορφώνεται από 45 ραδιοφωνικούς παραγωγούς από ολόκληρη την Ευρώπη συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας) αλλά - παρακαλώ! - χτύπησε κορυφή (No 1) μέσα στον μήνα που διανύουμε.

Το νέο, ωστόσο, για τη ραδιοφωνική της πρωτιά, στα όλο και πιο ανοικτά πεδία της world music σκηνής, δεν εξέπληξε όσους την παρακολουθούν από κοντά τα τελευταία χρόνια. Ούτε καν η είδηση για το επερχόμενο εξώφυλλο (του μηνός Μαρτίου) στο περιοδικό "Folk Roots" (από το οποίο έχει περάσει μόνον η Ελευθερία Αρβανιτάκη).

Μπορεί εν Ελλάδι το όνομά της και η μουσική της (ένα μίγμα -fusion- ηλεκτρονικής και παραδοσιακής) να είναι γνωστά σε ένα σχετικά μικρό κοινό και η ίδια να απέχει συστηματικά από το… πανηγύρι των μίντια, αυτό όμως δεν την εμπόδισε να καλλιεργήσει τις πιθανότητες για μια πιο ανοιχτή καριέρα.

Ο προηγούμενος δίσκος της "Ηχοτρόπια" (Lyra - πάλι σε μουσική Στάθη Καλυβιώτη και στίχους δικούς της) έφτασε στο No 6 των World Music Charts τον Μάιο του 2000, ενώ μια σειρά από κολακευτικές κριτικές κυκλοφορούσαν στο Ίντερνετ.

"Όλα ξεκίνησαν κατά λάθος", λέει η Κρίστη Στασινοπούλου, "από ένα μικρό ενδιαφέρον που έδειξε για τον "Υφαντόκοσμο" ένα δισκάδικο στο Λονδίνο. Το αποτέλεσμα ήταν ότι η Lyra αποφάσισε να εκδώσει τον δίσκο και με αγγλική μετάφραση και έτσι ο "Υφαντόκοσμος" έφτασε και στο αγγλικό κοινό. Από εκεί και πέρα, οι επόμενες παραγωγές μας εντάχθηκαν στην ετικέτα "Musurgia Greca" (της Lyra) που απευθύνεται σε εκτός Ελλάδος αγορές και κάποια στιγμή ένας απ' αυτούς, στα χέρια του τωρινού μου μάνατζερ Νταν Μπέρμαν. Το επόμενο βήμα ήταν να κυκλοφορήσει το άλμπουμ "Ηχοτρόπια" (όπως και όλα τα επόμενα) από την Tinder Records στην Αμερική και αμέσως να μας κάνουν πρόταση για περιοδεία.

Αυτό ακούγεται εύκολο, αλλά πιστέψτε με, δεν είναι. Μόλις φέτος κατορθώσαμε να το κάνουμε πραγματικότητα και να βρεθούμε στα φεστιβάλ που είχε κλείσει ο μάνατζέρ μας στην Αμερική".

Λονδίνο, Οντάριο, Ουάσιγκτον, Νέα Υόρκη (όπου συναντήθηκαν και έπαιξαν στο Σέντραλ Παρκ με τον Διονύση Σαββόπουλο και τον Αλκίνοο Ιωαννίδη), Γουίνιπεγκ, Μόντρεαλ. Είκοσι πέντε ημέρες τουρνέ όπου "πρέπει να μάθεις να λειτουργείς με τους ρυθμούς τους και να αντιμετωπίσεις όλες τις δυσκολίες που έχει ένας πρωτάρης".

Για ποιους λόγους δεν είναι εύκολα τα πράγματα; Γιατί δεν ταξιδέψατε την πρώτη φορά που σας το πρότειναν;

"Κατ' αρχήν τα έξοδα είναι τεράστια. Μετακινήσεις, ξενοδοχεία, όλα αυτά που προϋποθέτει ένα ταξίδι… Και μη νομίζετε ότι οι αμοιβές είναι σαν κι αυτές που παίρνει ένας μουσικός όταν κάνει καλοκαιρινή περιοδεία στην Ελλάδα. Καμία σχέση. Άμα δεν έχεις την τρέλα και την περιέργεια να ταξιδέψεις, να βρεθείς και να ανακατευτείς με κόσμο που μένει στην άλλη πλευρά της Γης, να συγκινηθείς βλέποντας άσχετους ανθρώπους να επικοινωνούν με τη δουλειά σου, δεν έχεις λόγους να φύγεις από 'δώ. Φαντάσου, λοιπόν, πόσο δύσκολο είναι για μας να βρούμε μουσικούς και να τους πείσουμε να μας ακολουθήσουν. Εμείς μοιραζόμαστε τα λεφτά που παίρνουμε, μαζί τους…".

Άλλες δυσκολίες;

"Φτάνεις, ας πούμε, σε ένα μέρος που δεν έχεις ξαναπάει ποτέ και πρέπει να κάνεις δοκιμές ήχου μέσα σε δέκα λεπτά. Έπειτα υπάρχουν και άλλου είδους κολλήματα. Τα φεστιβάλ που σε καλούν, σου ζητούν να δώσεις τα ακριβή ονόματα της μπάντας σου έξι μήνες πριν. Άντε τώρα να πείσεις εσύ τον άλλον να μη σου φύγει το καλοκαίρι με την Τσαλιγοπούλου".

Τον περασμένο Οκτώβριο η Κρίστη Στασινοπούλου μαζί με τον Στάθη Καλυβιώτη και τους μουσικούς τους βρέθηκαν ανάμεσα στα πέντε ευρωπαϊκά γκρουπ που επελέγησαν για να συμμετέχουν στη διεθνή συνάντηση της world music Womex, "μια πολύ τιμητική και δύσκολη πρόσκληση, μια που η επιτροπή που επιλέγει έχει πάνω από 500 αιτήσεις να διαλέξει". Και πραγματικά η εμφάνισή τους εκεί είχε άμεσα αποτελέσματα, μια που ο υπεύθυνος του περιοδικού "Folk Roots" ενθουσιάστηκε από τη δουλειά τους, "έκλεισε" την Κρίστη Στασινοπούλου για το εξώφυλλο του Μαρτίου και το κομμάτι "Αμοργιανό μου Πέραμα" (που έχει διασκευάσει ο Στάθης Καλυβιώτης στα "Μυστικά των Βράχων") θα συμπεριλαμβάνεται στα τραγούδια του cd που συνοδεύει το περιοδικό.

"Λείπει το μεράκι"

"Οι 3.000 σύνεδροι που μαζεύονται στη διεθνή συνάντηση Womex κάθε χρονιά, έχουν και μια κοινή ιδεολογική στάση απέναντι στη μουσική", λέει. "Έχουν έναν γενικότερο στόχο, κατά των μεγάλων εταιρειών, κατά της κατευθυνόμενης παραγωγής. Και είναι πολύ ανοιχτοί σε νέες μουσικές".

Υπάρχει κανάλι επικοινωνίας με την Ελλάδα;

"Δεν υπάρχει, αλλά παρ' όλα αυτά ξέρουν τι συμβαίνει εδώ. Μπορώ να πω ότι συνάντησα ανθρώπους που τους έκανε εντύπωση γιατί δεν βρίσκουν νέα ενδιαφέροντα πράγματα στην Ελλάδα. Ξέρετε τι συμβαίνει εκεί που από 'δώ λείπει παντελώς; Αυτοί οι άνθρωποι έχουν ένα μεράκι γι' αυτό που κάνουν, έχουν μεγαλώσει μέσα στη μουσική και έχουν μια άποψη για τα πράγματα. Εδώ πλέον αναρωτιέται κανείς αν οι εταιρείες ενδιαφέρονται για κάτι άλλο εκτός από το χρήμα, από το εμπόριο. Τέλεια ξηρασία. Σκέτη απόγνωση. Τουλάχιστον εμείς εξασφαλίσαμε έναν τρόπο για να μπορούμε να επιβιώσουμε κάνοντας ακριβώς αυτό που θέλουμε".