Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Συνεχής συνέντευξη-πορτρέτο

( διονυσης τσακνης - "υπό διωγμόν όσοι θίγουν τα κακώς κείμενα" :: 13-01-2003) 

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ "Υπό διωγμόν όσοι θίγουν τα κακώς κείμενα"

Σε ένα νέο κλαμπ στο Μεταξουργείο (τον "Συρμό") ο Διονύσης Τσακνής φιλοδοξεί να δώσει βήμα και σε νέους καλλιτέχνες, εγκαινιάζοντας μια νέα φιλοσοφία στα μουσικά στέκια

ΧΑΡΗ ΠΟΝΤΙΔΑ

"Διώκονται και φιμώνονται όσοι προσπαθούν με τη δουλειά τους να θίξουν καταστάσεις και δεν μοιράζονται τη χαζοχαρούμενη ατμόσφαιρα των πρωινάδικων", λέει - καυστικός, όπως πάντα - ο Διονύσης Τσακνής

Τα ρούχα δεν κάνουν τον παπά, λέει η παροιμία. Υπάρχει, βέβαια, και η αντίθετη άποψη. Αν το "περίβλημα" δεν είναι το κατάλληλο, το… μήνυμα έχει πολλές πιθανότητες να χάσει τον στόχο του. Ειδικά στον τομέα της ζωντανής επικοινωνίας κοινού και μουσικής, ο χώρος είναι αυτός που ορίζει πολλές φορές το "παιχνίδι". Και όσο κι αν φαίνεται (σε ένα άπειρο μάτι) ότι η Αθήνα βρίθει από επιλογές (μεγάλα κέντρα, μουσικές σκηνές, ορθάδικα κ.λπ.), επί της ουσίας το ελληνικό τραγούδι περιορίζεται στις τρεις μεγάλες κατηγορίες, πίστα, μεγάλη μουσική σκηνή (τα οποία λειτουργούν σχεδόν με τους ίδιους όρους) και μικρά κλαμπ που απευθύνονται κυρίως σε νεαρότερα άτομα.

Αυτό το κενό φιλοδοξεί να καλύψει το νέο μουσικό στέκι "Συρμός", στο Μεταξουργείο, το οποίο εγκαινιάζεται επισήμως την Παρασκευή (17/1), με οικοδεσπότη τον Διονύση Τσακνή και πρώτη φιλοξενούμενη τη Μόρφω Τσαϊρέλη. Ο Διονύσης Τσακνής, μάλιστα, ανέλαβε και τον ρόλο του "καλλιτεχνικού διευθυντή", με στόχο να διαμορφώσει μια νέα κατάσταση στα δεδομένα της νύχτας. "Υπάρχει κορεσμός στη νύχτα", λέει. "Γι' αυτό προσπαθούμε να φτιάξουμε κάτι νέο, προσαρμοσμένο στις ανάγκες της αγοράς. Καταρχάς, ο κόσμος δεν έχει να πληρώσει ούτε την ελάχιστη κατανάλωση - που συνήθως γίνεται η μέγιστη, με τους γνωστούς τρόπους. Τα νέα παιδιά δε, που είναι και ο κύριος όγκος του κοινού της ελληνικής μουσικής, έχουν πρόβλημα στις εξόδους τους. Δεν αντέχει η τσέπη τους να πηγαίνουν να δίνουν τις πενηνταριές τα ευρώ". Εκτός από τις πολύ προσιτές τιμές (12 ευρώ η είσοδος, μαζί με ένα αναψυκτικό ή ένα ποτήρι κρασί και χωρίς να υπάρχει ελάχιστη κατανάλωση), προτείνει και μια εναλλακτική φιλοσοφία στον τρόπο λειτουργίας της μουσικής σκηνής (η οποία βρίσκεται στο ισόγειο του τριώροφου κτιρίου).

"Είναι φτιαγμένο με τη λογική του κλαμπ", λέει, "όχι με τη λογική του πάλκου. Καταρχάς, υπάρχει όλη η υποδομή για τέλειο ήχο και φωτισμό, ο χώρος είναι διαμορφωμένος κατάλληλα για να έχεις "φέις του φέις" τον καλλιτέχνη, σε όποια θέση και αν καθίσεις, και η φιλοσοφία μας είναι "No βρακάκια on the table".

Εντάξει, να βγούμε να χορέψουμε, να τραγουδήσουμε, αλλά δεν δέχομαι ότι είναι προϋπόθεση για την επιτυχία μιας βραδιάς το δεύτερο μέρος να κλείνει απαραιτήτως με τσιφτετέλια. Ακόμη και αυτά να υπάρχουν, όμως να είναι ενσωματωμένα μέσα στο πρόγραμμα". Ο "Συρμός" αρχίζει με τον Διονύση Τσακνή και τη Μόρφω Τσαϊρέλη (ως μόνιμες παρουσίες ), ενώ τα Παρασκευο-σαββατοκύριακα και ανά δεκαπενθήμερο το πρόγραμμα θα διευρύνεται με φιλοξενούμενους καλλιτέχνες. "Θα είναι ένα βήμα για νεώτερους καλλιτέχνες", λέει. "Γιατί υπάρχουν αξιόλογοι νέοι άνθρωποι που δεν βρίσκουν εύκολα διεξόδους. Εμείς αρχίζουμε με το γυναικείο φωνητικό σχήμα Sonama της Μικρής Άρκτου (η ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία του Παρασκευά Καρασούλου). Αργότερα, ίσως έχουμε τα Κρόταλα (γκρουπ κρουστών) και κάποια παιδιά από τον Sport FM που κάνουν Stand Up Comedy… Ανθρώπους που έχουν κάνει έναν δίσκο ή που τους προτείνουμε εμείς. Θέλω να φτιαχτεί ένα στέκι όπως το θρυλικό κλαμπ της Νέας Υόρκης "CBGB's", όπου το γκρουπ δηλώνει ότι θέλει να παίξει και του δίνουν πάντα μια ημερομηνία, ακόμα και έναν χρόνο μετά. Όποιος μουσικός θέλει να παίξει να μπορεί να χρησιμοποιεί τον χώρο και να παίζει. Απλά. Έτσι κι αλλιώς, εμείς θα κρατήσουμε τα Παρασκευο-σαββατοκύριακα. Δεν υπάρχει λόγος οι υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδας να πάνε χαμένες. Κάτι σαν το "Να, η ευκαιρία" και το "Fame Story" μαζί - αλλά στην πράξη. Μόνο "Φάρμα" δεν θα έχουμε. Δεν μας παίρνει. Είμαστε στο κέντρο της πόλης". Με αφορμή τη συζήτηση περί "Συρμού" και τις συνθήκες που ορίζουν σήμερα τη διασκέδαση μας, η κουβέντα μας στρέφεται στον δισκογραφικό χώρο. "Εκεί και αν είναι απελπιστική η κατάσταση", λέει. "Η δισκογραφία είναι μέρος μιας μεγάλης αλυσίδας που περιλαμβάνει νυχτερινά κέντρα, τηλεόραση, διαφήμιση, μεσάζοντες κ.λπ. κ.λπ. Υπάρχει, λοιπόν, πραγματικός διωγμός και φίμωση σε όσους προσπαθούν με τη δουλειά τους να θίξουν καταστάσεις… Όσοι δεν μοιράζονται τη χαζοχαρούμενη ατμόσφαιρα των πρωινάδικων", λέει.

Έκρηξη μιας… σαπουνόφουσκας

Τι απέγινε ο τελευταίος δίσκος του Διονύση Τσακνή, "Γέφυρες" (σε στίχους Τριπολίτη), που είχε βγει από τη Nitro; Γιατί δεν υπάρχει στα δισκάδικα; "Έκλεισε η Nitro, πάει και ο δίσκος από την αγορά. Υποσχέθηκε η δισκογραφική Universal ότι θα τον βγάλει με άλλο εξώφυλλο, αλλά όσο τον είδατε εσείς άλλο τόσο τον είδα και εγώ. Ξέρετε πως νιώθω αυτήν την εποχή; Όπως το 1984, που μου έλεγε κάποιος μεγάλος της δισκογραφίας, "γράψε, ρε Διονύση, κανένα άλλο τραγουδάκι… Είσαι και νόστιμο παιδί και θα πας χαμένος". Στίχοι σαν και αυτούς που έγραψε ο Κώστας Τριπολίτης (στις "Γέφυρες") δεν έχουν πλέον θέση στην ελληνική δισκογραφία. Παρ' όλα αυτά, εξακολουθώ και είμαι αισιόδοξος. Ξέρεις γιατί; Γιατί βράζει κάτι από κάτω και μια μέρα όλα αυτά θα τιναχτούν στον αέρα. Σαν μια μεγάλη σαπουνόφουσκα".

INFO

"Συρμός", Κολωνού 76 & Οδυσσέως 14, Μεταξουργείο, τηλ. 210-5203.661. Είσοδος: 12 ευρώ (με αναψυκτικό ή ποτήρι κρασί). Τιμή ποτού: 7 ευρώ. Φιάλη ουίσκι (κομπλέ): 95 ευρώ, φιάλη κρασιού: 50 ευρώ.