Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( το ινκα ενημερωνει εν μεσω της αναταραχης στα νοσοκομεια ) 

ΤΟ ΙΝΚΑ ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΙ ΕΝ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΑΝΑΤΑΡΑΧΗΣ ΣΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ

Η αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας αποτελεί δικαίωμα όλων των ασθενών

Η κατάσταση, που επικρατεί στα δημόσια νοσοκομεία, δεν είναι η καλύτερη. Το ΙΝΚΑ ενημερώνει με ανακοίνωση του για τα δικαιώματα, που έχουν οι ασθενείς.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του ινστιτούτου, οι διατάξεις του Ν. 2159/98, όπως και άλλων νόμων, που "στηρίζουν" το ΕΣΥ, παραμένουν ανενεργές σε ό,τι αφορά στα δικαιώματα των ασθενών

Η αναταραχή, που επικρατεί αυτές τις μέρες στον χώρο της υγείας, δείχνει και τυπικά πλέον, την παράβαση στοιχειωδών κανόνων ευπρέπειας και υποχρεώσεων, υποστηρίζει το Ινστιτούτο Καταναλωτών Μακεδονίας. Όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή του, η κατάσταση αναδεικνύεται μέσα από τις καταγγελίες των ίδιων των γιατρών και των νοσηλευτών, που δικαιώνουν σε μεγάλο βαθμό τη δυσαρέσκεια και τον φόβο των χρηστών των υπηρεσιών δημόσιας υγείας.

Μάλιστα υπογραμμίζει ότι οι διατάξεις του Ν. 2159/98, όπως και τόσες άλλες, νόμων που "στηρίζουν" το ΕΣΥ, παραμένουν ανενεργές σε ό,τι αφορά στα δικαιώματα των ασθενών. Το νομοθετικό πλαίσιο, που ελέγχει την επιστημονική επάρκεια των ιατρών, ανάγεται στους νόμους περί ιατρικών συλλόγων του 1939 και του 1957.

Το ΙΝΚΑ Μακεδονίας, προκειμένου οι χρήστες των υπηρεσιών υγείας να γνωρίσουν τα δικαιώματά τους, ενημερώνει για τα "δικαιώματα των ασθενών" με λεπτομερή αναφορά στις προβλέψεις της νομοθεσίας. Με αυτόν τον τρόπο, το Ινστιτούτο Καταναλωτών ευελπιστεί ότι "θα παύσουν οι απλές καταγγελίες, θλιβερά reality shows και θα προχωρήσουν οι ασθενείς σε τεκμηριωμένες διαδικασίες, όπως συμβαίνει με τους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης".

Τα δικαιώματα του καταναλωτή

Τα δικαιώματα του πίνακα "1" είναι σκόπιμα πλατιά, σημειώνουν οι αρμόδιοι του ΙΝΚΑ, γιατί μπορεί να χρησιμεύσουν ως πηγή πληροφοριών για ομάδες καταναλωτών, που θα αναπτύξουν έναν πιο ειδικό πίνακα. Μερικές πλευρές των δικαιωμάτων αυτών προστατεύονται από νόμους και άλλες όχι, ενώ κάποιες άλλες -όπως η ανάγνωση ιατρικών αρχείων- απαγορεύονται.

Βασικές υπηρεσίες

Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας έχει υιοθετήσει έναν κατάλογο με τέσσερα σημεία για τις ελάχιστες απαιτήσεις υγιεινής και υγειονομικής περίθαλψης. Αυτός ο κατάλογος χρησιμεύει και ως μια περιγραφή των δικαιωμάτων των ασθενών στις βασικές υπηρεσίες και είναι:

1.Καθαρό νερό.

2.Εμβολιασμός για τη διφθερίτιδα, τον τέτανο, την πολιομυελίτιδα, τον κοκίτη, την ιλαρά.

3.Τοπική υγειονομική περίθαλψη, περιλαμβανομένης της διάθεσης τουλάχιστον 20 ουσιωδών φαρμάκων, σε απόσταση μιας ώρας με τα πόδια.

4.Εκπαιδευόμενο προσωπικό για εγκυμοσύνη και τοκετό και για τη φροντίδα των μωρών έως ενός χρόνου το ελάχιστο.

83. Αποδεκτό επίπεδο ασφάλειας

Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση αυτή, το δικαίωμα αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κίνδυνοι και ρίσκο σε κάποιες διαδικασίες, όπως εγχειρήσεις, αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών κ.ά. Σημαίνει, όμως, ότι οι ασθενείς δικαιούνται περίθαλψη, που είναι κατάλληλα ελεγχόμενη και όσο το δυνατό ασφαλής, κάτω από δεδομένες συνθήκες. Κάθε κίνδυνος θα πρέπει να γνωστοποιείται στον ασθενή και να ζητείται η συγκατάθεσή του. Οι γιατροί, παρότι ειδικοί, δεν είναι αλάνθαστοι. Λάθος διάγνωση ή θεραπεία είναι πολύ πιθανό να συμβούν.

Η ασφάλεια του ασθενούς κινδυνεύει από τη κακή επικοινωνία με τον γιατρό, λανθασμένες ή όχι απαραίτητες εγχειρήσεις, επικίνδυνα φάρμακα και άλλα. Είναι, λοιπόν, πολύ σημαντική η καλή πληροφόρηση των ασθενών.

Επαρκής πληροφόρηση

Το να είναι κάποιος ενημερωμένος, επεξηγεί το ΙΝΚΑ, σημαίνει ότι έχει αρκετά στοιχεία για να καταλάβει τα σημαντικά σημεία της υγειονομικής περίθαλψης. Σημαίνει ακόμη ότι έχει τη δυνατότητα να πάρει υπεύθυνες αποφάσεις. Η πληροφόρηση, όμως, που δίνουν οι γιατροί, εξαρτάται από το τι πιστεύουν οι ίδιοι, από το αν ο ασθενής θέλει να ξέρει τα πάντα και αν είναι σε θέση να το αντέξει.

Οπωσδήποτε κάθε ασθενής θα πρέπει να έχει μια πλήρη και ξεκάθαρη εξήγηση της κατάστασής του πριν τη θεραπεία. Οι κίνδυνοι και οι ωφέλειες κάθε ιατρικής διαδικασίας θα πρέπει να εξηγούνται πλήρως και κατανοητά. (Βλέπε πίνακα 2)

Επιλογή περίθαλψης

Η επιλογή περίθαλψης προϋποθέτει τη συγκατάθεση του ασθενούς στη θεραπεία, στην οποία πρόκειται να υποβληθεί πρώτα από όλα. Μόνο σε περιπτώσεις βαριάς διανοητικής ανωμαλίας, ο ασθενής κρίνεται ανίκανος να δώσει τη συγκατάθεσή του ή να ασκήσει άλλα δικαιώματά του.

Το δικαίωμα αυτό περιλαμβάνει ακόμη:

1. Τη δυνατότητα του ασθενούς να αρνηθεί την εισαγωγή του σε νοσοκομείο ή άλλες εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης.

2. Τη δυνατότητα αλλαγής θεράποντος ιατρού ή νοσοκομείου, σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή.

3. Το δικαίωμα να χαρακτηριστούν τα στοιχεία της ασθένειας και θεραπείας εμπιστευτικά.

4. Την εκλογή "εναλλακτικής" περίθαλψης από βελονιστές, χειροπρακτικούς, βοτανοθεραπευτές ή άλλους πρακτικούς.

Επανόρθωση των κακώς κειμένων

Το δικαίωμα αυτό έχει κάθε ασθενής, που από λάθος ή αδιαφορία των γιατρών ταλαιπωρείται από προβλήματα της υγείας του, αλλά και διάφορα άλλα, όπως είναι οι ουρές στα ιατρεία, οι βιαστικές συμβουλές και γενικότερα η έλλειψη επαγγελματικής ευαισθησίας.

Οι αρμόδιοι, που κρίνουν τις καταγγελίες και τα παράπονα, διευκρινίζει, το Ινστιτούτο Καταναλωτών, πρέπει να είναι σε θέση να προτείνουν ενέργειες και να καθορίζουν ποινές εναντίον τους υπό την κατηγορία ιατρών ή νοσοκόμων και άλλων.

Παιδεία υγιεινής

Η παιδεία υγιεινής δίνει στους ασθενείς τις γνώσεις, για να κατανοήσουν και να διεκδικήσουν την περίθαλψη που χρειάζονται. Ακόμη μαθαίνουν πώς να μείνουν υγιείς και πώς να αναγνωρίσουν και να αντιμετωπίσουν τις ασθένειες.

Παράλληλα, μαθαίνουν και πώς να επικοινωνούν με τους επαγγελματίες της υγείας, τι ερωτήσεις να κάνουν, πότε να ζητούν δεύτερη γνώμη και ποιες παρενέργειες των φαρμάκων να προσέχουν.

Υγιεινό περιβάλλον

Και εδώ οι ασθενείς, όπως όλοι, έχουν το δικαίωμα να είναι προστατευμένοι από τους κινδύνους του περιβάλλοντος, που απειλεί το επίπεδο ζωής.

Με λίγα λόγια, καταλήγει η ανακοίνωση του ΙΝΚΑ, οι ασθενείς δικαιούνται να έχουν ένα περιβάλλον, που βοηθά στη διατήρηση της καλής υγείας. Αυτό περιλαμβάνει και τους χώρους της υγείας, των νοσοκομείων, των ιατρείων και λοιπών εγκαταστάσεων.