Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( για τo μετρο ενημερωσε ο υπεχωδε, κωστας λαλιωτης ) 

ΓΙΑ ΤO ΜΕΤΡΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕ Ο ΥΠΕΧΩΔΕ, ΚΩΣΤΑΣ ΛΑΛΙΩΤΗΣ

Στην τελική ευθεία το έργο

Το μετρό της Θεσσαλονίκης δεν θα περιορισθεί στα 10 χλμ., αλλά θα επεκταθεί προς τα δυτικά και προς τα ανατολικά της πόλης, διευκρίνισε ο κ. Λαλιώτης- "Ματαιοπονούν όσοι επιδιώκουν την ακύρωση του έργου", υπογράμμισε ο υπουργός

Το μετρό της Θεσσαλονίκης δεν θα περιορισθεί στα 10 χλμ., αλλά θα επεκταθεί τόσο προς τα δυτικά της πόλης, τη Σίνδο, όσο και προς την ανατολική πλευρά, το αεροδρόμιο. Μάλιστα, το ΥΠΕΧΩΔΕ θα δρομολογήσει άμεσα την εκπόνηση των σχετικών μελετών, ώστε να είναι έτοιμες έγκαιρα.

Την παραπάνω δέσμευση ανέλαβε χθες από τη Θεσσαλονίκη ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κώστας Λαλιώτης, παρουσιάζοντας τη μέχρι σήμερα πορεία του μετρό και τη σύμβαση παραχώρησής του.

Ο υπουργός διευκρίνισε ότι οι πρόδρομες εργασίες του έργου θα ξεκινήσουν αμέσως μετά την κύρωσή του από το ελληνικό κοινοβούλιο, σημείωσε δε ότι έχει εξασφαλιστεί το κονδύλι των 6 δισ. δρχ. που απαιτείται για το ξεκίνημα του έργου. Ξεκαθάρισε, εξάλλου, ότι το μετρό θα είναι πραγματικότητα για την πόλη το 2004.

Αναφερόμενος στη σύμβαση παραχώρησης υπογράμμισε ότι αυτή θα αποδώσει στην πόλη ένα μετρό άρτιο, σύγχρονο και ασφαλές, ένα έργο βιώσιμο και ικανό να χρηματοδοτηθεί τόσο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία όσο και από τους εμπορικούς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της χώρας.

Καμία ακύρωση

"Η σύμβαση παραχώρησης διαμορφώθηκε με πίστη στις αρχές της διαφάνειας, της νομιμότητας και του υγιούς ανταγωνισμού, και με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον", σημείωσε σχετικά ο κ. Λαλιώτης. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι το ελληνικό κράτος δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να παραλάβει ένα έργο "κουφάρι".

Μάλιστα, θέλοντας να κλείσει οριστικά το θέμα της διαμάχης για την ανάληψη του μεγαλύτερου έργου στην ιστορία της Θεσσαλονίκης, διευκρίνισε πως "ματαιοπονούν όσοι κινδυνολογώντας, σκανδαλολογώντας και παραπληροφορώντας, επιδιώκουν να ακυρώσουν την κατασκευή του μετρό".

Χαρακτήρισε δε "επιχειρήματα απελπισμένων ανθρώπων" τις όποιες κινήσεις γίνονται προς την κατεύθυνση της ματαίωσης του έργου.

Οι καθυστερήσεις

Ο κ. Λαλιώτης, σχολιάζοντας τη 12-15μηνη καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου, σημείωσε ότι αυτή αποδίδεται κατά κύριο λόγο στις προσφυγές της "Μακεδονικό Μετρό", η οποία μπλόκαρε το μετρό επί 11 μήνες.

"Περάσαμε από συμπληγάδες. Ευτυχώς τόσο το Συμβούλιο της Επικρατείας όσο και η Ευρωπαϊκή Ένωση δικαίωσαν απόλυτα τις επιλογές του ελληνικού δημοσίου, θέτοντας το θέμα στο αρχείο" τόνισε χαρακτηριστικά.

Στη διάρκεια της εκδήλωσης ο κ. Λαλιώτης επισήμανε ότι το μετρό, σε καμία περίπτωση δεν αποκλείει τα άλλα έργα υποδομής της περιοχής. Αντίθετα, όπως είπε, σχετίζεται με τη δυτική είσοδο, το βιολογικό καθαρισμό, τη διαχείριση απορριμμάτων, το αεροδρόμιο, την ολοκλήρωση της περιφερειακής οδού.

Όσον αφορά δε στα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς, ο υπουργός διευκρίνισε ότι το μετρό δεν θα επιφέρει καμία αναδιάρθρωση σε αυτά -για παράδειγμα στον ΟΑΣΘ- αλλά αντίθετα θα διευκολύνει τη λειτουργία τους.

Αναφερόμενος στις ευεργετικές για την πόλη συνέπειες από τη χρήση του μετρό, ο υπουργός σημείωσε ότι το έργο θα δημιουργήσει ένα σημαντικό αριθμό νέων θέσεων εργασίας, αφού κατά την κατασκευή του θα απασχοληθούν περί τα 1.000 άτομα, ενώ η λειτουργία του θα δώσει δουλειά σε άλλα 200.

Κλίμα ικανοποίησης

Την ικανοποίησή τους για την επιτυχή κατάληξη όσον αφορά στο μετρό εξέφρασαν χθες τόσο ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης Γιάννης Μαγκριώτης, όσο και ο νομάρχης Θεσσαλονίκης Κώστας Παπαδόπουλος, αλλά και ο δήμαρχος Βασίλης Παπαγεωργόπουλος.

Τη στήριξη της γαλλικής κυβέρνησης στην υλοποίηση του έργου μετέφερε ο Γάλλος πρέσβης, ο οποίος τόνισε ότι η Γαλλία παρακολουθεί με μεγάλο ενδιαφέρον την πορεία όλων των μεγάλων έργων της Ελλάδας.

Το προφίλ του μετρό της Θεσσαλονίκης

Το κόστος του έργου, σύμφωνα με την ήδη υπογραφείσα σύμβαση, ανέρχεται σε 220 δισ. δρχ. Εξ αυτών, η συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου ανέρχεται σε 67 δισ., ενώ σε 31 δισ. μεταφράζεται η συμβολή της κοινοπραξίας "Θεσσαλονίκη Μετρό". Η χρηματοδότηση του υπολοίπου θα προκύψει από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, καθώς και άλλων εμπορικών τραπεζών, το οποίο θα εγγυηθεί η ανάδοχος κοινοπραξία.

Η χρόνος περάτωσης του έργου είναι 5 χρόνια, ενώ η κοινοπραξία θα έχει την εκμετάλλευσή του για την επόμενη 20ετία, μετά την πάροδο της οποίας το έργο θα παραχωρηθεί στο ελληνικό δημόσιο.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης θα έχει συνολικό μήκος -συμπεριλαμβανομένου και του αμαξοστασίου- 9.800 μέτρα και θα περιλαμβάνει 12 ενδιάμεσους σταθμούς. Η μέση εμπορική ταχύτητά του θα είναι 30 χλμ/ώρα, ενώ θα διακινεί 18.000 άτομα ανά ώρα αιχμής και ανά κατεύθυνση.

Με τη χρήση του μετρό εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί μείωση των σημερινών χρόνων διαδρομής κατά 35-50%. Παράλληλα, υπολογίζεται ότι θα υπάρχουν οφέλη και σε επίπεδο εξοικονόμησης καυσίμων.

Την αναλυτική παρουσία των τεχνικών χαρακτηριστικών του έργου έκανε, κατά τη χθεσινή εκδήλωση, ο εκπρόσωπος της κοινοπραξίας Pierre Buareu.

Αντιδράσεις βουλευτών στην ενημέρωση Λαλιώτη

"Τι κρύβετε κ. Λαλιώτη για το μετρό Θεσσαλονίκης;", είναι το ερώτημα που απευθύνει ο βουλευτής της ΝΔ Σωτήρης Κούβελας στο κείμενο της αίτησής του για την κατάθεση εγγράφων, που κατέθεσε χθες στη Βουλή. Ο βουλευτής ζητά από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ να καταθέσει στη Βουλή τη σύμβαση που υπογράφτηκε και κάθε άλλο έγγραφο που επισυνάπτεται σ' αυτήν, ξεκαθαρίζοντας εξαρχής ότι "το μετρό για τη Θεσσαλονίκη είναι έργο πνοής και γι' αυτό θα επιδιώξουμε με όλα τα μέσα να γίνει και να γίνει σωστά".

Ο βουλευτής στο κείμενο που κατέθεσε στη Βουλή επισημαίνει ότι πέρασε μια βδομάδα μετά την ανακοίνωση Λαλιώτη ότι υπεγράφη η σύμβαση και ότι κατατέθηκε στη Βουλή. "Όμως μέχρι σήμερα κατάθεση στη Βουλή δεν έγινε", σημειώνει ο κ. Κούβελας και επικρίνει τον κ. Λαλιώτη ότι έδωσε συνέντευξη στο Ζάππειο και στη Θεσσαλονίκη χωρίς αντίλογο και έχει επιδοθεί σε οργανωμένη εκστρατεία προπαγάνδας.

Και ο βουλευτής συνεχίζει τα αμείλικτα ερωτήματά του προς τον υπουργό:

"Η ΝΔ ζήτησε τη σύμβαση και σεις κωφεύετε. Ερωτηθήκατε για κρίσιμα σημεία και δεν απαντήσατε. Τι έχετε να κρύψετε κ. υπουργέ; Είναι νοητό οι Γάλλοι, οι Άγγλοι, διάφορες τράπεζες και κάθε είδους συνεργάτες τους να γνωρίζουν τη σύμβαση και να την αγνοούν η Βουλή και η Θεσσαλονίκη; ". Καταλήγοντας ο βουλευτής ρωτά τον υπουργό αν αληθεύει η πληροφορία ότι η σύμβαση υπεγράφη υπό αίρεσιν και αν ο εργολάβος δεν βρει χρηματοδότηση, μπορεί μετά από ένα έτος να παρατήσει το έργο χωρίς κυρώσεις.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο βουλευτής Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας (ΝΔ) Γιώργος Ορφανός, με δήλωση την οποία απέστειλε προς τα μέσα ενημέρωσης. Όπως υπογραμμίζει ο βουλευτής της ΝΔ, "ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ επέλεξε για την ενημέρωση των Θεσσαλονικέων τόπο και ώρα κατά την οποία λείπουν οι τοπικοί βουλευτές στο κοινοβούλιο". Παράλληλα, ο κ. Ορφανός καταγγέλλει τη "μικροπολιτική", όπως αναφέρει, τακτική του κ. Λαλιώτη, προειδοποιώντας ότι το κόμμα του θα σταθεί εμπόδιο σε οποιαδήποτε προσπάθεια κατασκευής ενός μετρό, από το οποίο θα λείπει η διαφάνεια και η προστασία του δημοσίου χρήματος.