Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Μεταρρύθμιση σε βάθος φιλοδοξεί να εισαγάγει ο Τόνι Μπλερ στο βρετανικό εκπαιδευτικό σύστημα, μετατρέποντας τα δημόσια σχολεία σε αυτόνομες μονάδες, οι οποίες θα έχουν τα δικά τους περιουσιακά στοιχεία, θα έχουν τη δική τους εργασιακή πολιτική και θα τις διαχειρίζονται ιδιώτες μάνατζερ, προκειμένου η παιδεία να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σήμερα. Ωστόσο, το σχέδιό του συναντά την οργίλη αντίδραση μεγάλης μερίδας των Εργατικών, ενώ το υποστηρίζει η συντηρητική αντιπολίτευση.

Ο Τόνι Μπλερ βρίσκεται αντιμέτωπος με το ενδεχόμενο μιας ταπεινωτικής κατάρρευσης, από το χέρι των βουλευτών του, των σχεδίων του που έχουν στόχο την τόνωση των εκπαιδευτικών δεδομένων, δίνοντας στα σχολεία περισσότερες ελευθερίες στη διαχείρισή τους.

Οι επικριτές του πρωθυπουργού υποστηρίζουν πως οι μεταρρυθμίσεις θα έχουν ως αποτέλεσμα τα σχολεία να υποταχθούν σε ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και να γίνουν πιο επιλεκτικά, βλάπτοντας έτσι τους φτωχότερους μαθητές.

Σε μια προσπάθεια να σώσει το σχέδιό του ο Βρετανός πρωθυπουργός υπαναχώρησε σε αρκετά ζητήματα, λόγω της αποφασιστικής αντίθεσης περίπου 90 Εργατικών βουλευτών.

Μεταξύ άλλων, ο Τόνι Μπλερ δέχθηκε τροποποίηση, σύμφωνα με την οποία τα σχολεία δεν θα έχουν το δικαίωμα να επιλέγουν μαθητές βάσει των επιδόσεών τους ή της κοινωνικής προέλευσής τους. Επίσης, τόνισε ότι δεν τίθεται θέμα ιδιωτικοποίησης της δημόσιας παιδείας, καθώς θα συνεχιστεί η κρατική χρηματοδότηση των δημόσιων σχολείων. Αυτό που αλλάζει είναι ότι τα σχολεία γίνονται αυτόνομοι οργανισμοί, θα διοικούνται με ελαστικότερο τρόπο, ώστε κάθε σχολείο να μπορεί να ορίζει τους όρους πρόσληψης, εργασίας και αμοιβής του προσωπικού του. Παράλληλα, θα ενθαρρυνθούν, ώστε να κατευθύνουν τους μαθητές σε τμήματα ανάλογα μετά προσόντα τους.

"Οι μεταρρυθμίσεις είναι ο τρόπος επίτευξης ενός στόχου. Δεν αποτελούν οι ίδιες στόχο", είπε ο Μπλερ ενώπιον της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής. Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, οι αλλαγές που προτείνονται συνάδουν με τις αρχές των πρωτότυπων προτάσεών του. "Η ουσία της αλλαγής είναι ότι τα σχολεία πρέπει να έχουν δικαιωματικά την ελευθερία των περιουσιακών τους στοιχείων, την ελευθερία να διαχειρίζονται το προσωπικό τους και να αναπτύσσουν ανεξάρτητη κουλτούρα και ήθος", είπε ο Μπλερ.

Οι αλλαγές ανακοινώθηκαν από την υπουργό Εκπαίδευσης Ρουθ Κέλι σε επιστολή του προς τον πρόεδρο της επιτροπής εκπαίδευσης της Βουλής των Αντιπροσώπων Μπάρι Σίρμαν. Η επιτροπή είχε επικρίνει την αποκαλούμενη Λευκή Βίβλο, που περιγράφει τις προτάσεις για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. "Όσα μας ανησυχούσαν έχουν αντιμετωπιστεί", ανέφερε ο Σίρμαν. "Αυτή η κυβέρνηση μάς άκουσε, έδρασε και αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο πρέπει να λειτουργούν τα δημοκρατικά πολιτεύματα", πρόσθεσε.

Ο Εργατικός βουλευτής Τζον Ντέναμ, από τους κύριους επικριτές του προγράμματος, ανέφερε πως οι παραχωρήσεις αποτελούν "πολύ θετικές κινήσεις προς τη σωστή κατεύθυνση". Προειδοποίησε, ωστόσο, ότι υπάρχουν ακόμη μερικά άλυτα ζητήματα, τα οποία ελπίζει πως θα επιλυθούν προτού αποσταλούν οι προτάσεις στο κοινοβούλιο.

Οι συντηρητικοί

Η συντηρητική αντιπολίτευση έχει στηρίξει τις αρχικές προτάσεις της κυβέρνησης, που ήταν σύμφωνες με το παραδοσιακό αίτημα της παράταξης για μεγαλύτερη ανεξαρτησία των σχολείων. Ο εκπρόσωπος των Συντηρητικών, Ντέιβιντ Γουίλετς, δήλωσε στο BBC ότι ο Μπλερ "απέτυχε να αρπάξει τον ταύρο από τα κέρατα" αναφορικά με τις μεταρρυθμίσεις, ωστόσο πρόσθεσε πως η παράταξή του πιθανότατα θα υπερψηφίσει το σχέδιο.