Οδηγός 

ΑΕΙ και διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας 

Μεταπτυχιακές σπουδές στα ελληνικά πανεπιστήμια 

Προπτυχιακές Σπουδές

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης λειτουργεί από τον Οκτώβριο του 1986 και έχει τέσσερις τομείς:

  • Τομέας Γενικών Επιστημών
  • Τομέας Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης και εκπαιδευτικής Πολιτικής
  • Τομέας Παιδαγωγικής
  • Τομέας Ψυχολογίας

Στην ιστοσελίδα του τμήματος μπορεί κανείς να βρει πληροφορίες για τους τομείς του τμήματος, τον οδηγό σπουδών, τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των διδασκόντων και πληροφορίες για τα μεταπτυχιακά προγράμματα.

Οι τίτλοι που σχετίζονται με τη διδασκαλία της νέας ελληνικής, στο προπτυχιακό πρόγραμμα, είναι οι ακόλουθοι:

ΤμήμαΤίτλος μαθήματοςΔιδάσκων
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και τα ελληνικά ως δεύτερη/ξένη γλώσσα (Τομέας Παιδαγωγικής)Π. Γεωργογιάννης
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΔιδακτική των γλωσσικών μαθημάτων (Τομέας Παιδαγωγικής)
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΔιδακτική της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας (Τομέας Παιδαγωγικής)Π. Γεωργογιάννης
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΓλωσσολογία και διδασκαλία της γλώσσας (Τομέας Γενικών Επιστημών)Α. Ιορδανίδου

Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και τα ελληνικά ως δεύτερη/ξένη γλώσσα

Στόχος του μαθήματος αυτού είναι η συστηματική παρουσίαση και ανάλυση θεμάτων που σχετίζονται με την διαπολιτισμική εκπαίδευση. Ειδικότερα παρουσιάζονται: α) οι βασικές έννοιες και οι ορισμοί αναφορικά με την διαπολιτισμική εκπαίδευση β) μοντέλα εκπαίδευσης μαθητών μειονοτικών ομάδων γ) εξέλιξη του φαινομένου της ελληνικής μετανάστευσης και της παλιννόστησης δ) θέματα ταυτότητας μαθητών μειονοτικών ομάδων ε) τρόποι και μέσα εκμάθησης της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας είτε σε έντυπη είτε σε ηλεκτρονική μορφή και στ) σκέψεις, απόψεις και αποτελέσματα ερευνών από διάφορους χώρους όπως της παιδαγωγικής, της γλωσσολογίας, κ.α αναφορικά με την διδασκαλία, διάδοση και αναβάθμιση της ελληνικής γλώσσας.

Διδακτική των γλωσσικών μαθημάτων

Προσεγγίζεται η γλωσσική διδασκαλία ως ολότητα με τις επιμέρους απόψεις της στον προφορικό και τον γραπτό λόγο: σημασιολογία, μορφολογία, συντακτικές σχέσεις, ανάγνωση (με έμφαση στην πρώτη ανάγνωση και τις κυριότερες μεθόδους της, την ανάγνωση ως εργαλείο μάθησης σε όλο το curriculum), δημιουργική γραπτή και προφορική έκφραση, αναλυτικά προγράμματα, εγχειρίδια, αναγνωστικά κριτήρια (tests), και σχετικές μετρήσεις κτλ. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην ανάδυση του γραμματισμού (emergent reading) και στην επεξεργασία του υπάρχοντος συστήματος γλωσσικής διδασκαλίας (βιβλία μαθητή, βιβλία δασκάλου, επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα), ώστε να καταστεί ο υποψήφιος δάσκαλος ικανός να χρησιμοποιήσει κριτικά και με ωφέλεια το υπάρχον σχήμα αλλά και όποιο άλλο θα αντιμετωπίσει ή θα κατασκευάσει ο ίδιος στο μέλλον. Έμφαση δίνεται και στη διεθνή πρακτική, ιδιαίτερα στην ευρωπαϊκή διάσταση στη διδασκαλία της γλώσσας.

Διδακτική της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας

Στο μάθημα εξετάζονται θεμελιώδεις αρχές της διδακτικής της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας. Αφού γίνει μια εισαγωγή στις κύριες σχετικές γλωσσολογικές θεωρίες και μια συγκριτική παρουσίαση της διδακτικής της πρώτης και της δεύτερης γλώσσας, παρουσιάζονται κριτικά οι βασικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις που έχουν εφαρμοστεί στο παρελθόν και που εφαρμόζονται σήμερα για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης όπως η παραδοσιακή, δομολειτουργική, επικοινωνιακή προσέγγιση. Διατυπώνονται νέες προτάσεις. Εξετάζεται το σχετικό διδακτικό υλικό και αναλύονται τα μέσα και οι τεχνικές διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας.

Γλωσσολογία και διδασκαλία της γλώσσας

Ιστορική επισκόπηση των μεθόδων διδασκαλίας της γλώσσας. ανάπτυξη των θέσεων και κυριότερων γλωσσολογικών σχολών, όπως εφαρμόζονται στον τομέα διδασκαλίας της γλώσσας. Ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στις θεωρίες της κοινωνιογλωσσολογίας και της επικοινωνιακής προσέγγισης. Συγκεκριμένες προτάσεις εφαρμογής στη διδασκαλία της γλώσσας στο δημοτικό σχολείο.

Τελευταία Ενημέρωση: 08 Σεπ 2010, 11:22