Οδηγός 

ΑΕΙ και διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας 

Μεταπτυχιακές σπουδές στα ελληνικά πανεπιστήμια 

Προπτυχιακές Σπουδές

Tο Παιδαγωγικό Tµήµα Δηµοτικής Eκπαίδευσης του Πανεπιστηµίου Iωαννίνων ιδρύθηκε µε τον N. 1268/82 και άρχισε να λειτουργεί το 1984

ΤμήμαΤίτλος μαθήματοςΔιδάσκων
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΔιδακτική της γλώσσας ΙΙ (υποχρεωτικό - εξάμηνο Ζ και άνω)Σ. Παπαδοπούλου
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΤεχνικές του αφηγηματικού λόγου στην εκπαιδευτική πράξη (υποχρεωτικό - εξάμηνο Ε και άνω)Σ. Παπαδοπούλου
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΔιαπολιτισμική εκπαίδευση ΙΙ - πρακτική προσέγγιση (εξάμηνο Β και άνω)Γ. Νικολάου
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΠρώτη Γραφή και Ανάγνωση (εξάμηνο Δ και άνω)Σ. Παπαδοπούλου
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΕναλλακτικές χρήσεις της Λογοτεχνίας στη Διδασκαλία της Γλώσσας (εξάμηνο Δ και άνω)Σ. Παπαδοπούλου

Διδακτική της γλώσσας ΙΙ

  1. Μέθοδοι διδασκαλίας και µάθησης της γλώσσας για το Δηµοτικό Σχολείο - Παραδοσιακές και Μοντέρνες.
  2. Βασικές αρχές για τη διδασκαλία της πρώτης ανάγνωσης και γραφής.
  3. Ποικιλίες γραφής και ανάγνωσης. Τεχνικές διδασκαλίας του γραπτού και του προφορικού λόγου. Από τη σύνταξη παραγράφου στο «Σκέφτοµαι και Γράφω».
  4. Τα γλωσσικά "λάθη" και οι ιδιαιτερότητες της παιδικής γλώσσας.
  5. Συγκέντρωση και κατασκευή γλωσσικού υλικού για τη διδασκαλία της γλώσσας και συνεργασία διαφόρων διδακτικών αντικειµένων σε ένα γλωσσοκεντρικό αναλυτικό πρόγραµµα.
  6. Η δηµιουργική έκφραση και η διδασκαλία της γλώσσας µέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες.

Τεχνικές του Αφηγηµατικού Λόγου στην Εκπαιδευτική Πράξη

  • Υφολογικές τεχνικές του προφορικού λόγου και τεχνικές σύνθεσης του γραπτού λόγου.
  • Ασκήσεις ύφους σε σχέση µε στοιχεία γλωσσικής διδασκαλίας που επιτρέπουν στον εκπαιδευτικό να χειρίζεται το γλωσσικό µάθηµα µε µεγαλύτερη ευελιξία. Από την Ποιητική του Αριστοτέλη και Περί ύψους του Λογγίνου στις Ασκήσεις ύφους του Ραιηµόν Κενό και σε διδακτικές προσεγγίσεις του γλωσσικού µαθήµατος για το Δηµοτικό Σχολείο από κείµενα των σχολικών εγχειριδίων και άλλα συναφή µε αυτά σε θεµατική βάση.
  • Μεταφορά, παροµοίωση, κυριολεξία, υπαλλαγή, µετωνυµία και συνεκδοχή, εικονοποιία, εγκιβωτισµός µεταθέατρο, παιχνιδίσµατα µε τις πληροφορίες.
  • Το γκροτέσκ: φανταστικό πλαίσιο επεξεργασίας των κειµένων της γλώσσας και χώρος - χρόνος. Σασπένς, αναγνώριση, παράλειψη και υπαινικτικά εφέ.
  • Ο ρόλος της διακειµενικότητας, της ειρωνείας, της δισηµίας, το οξύµωρο, η υπερβολή, το οµοιοτέλευτο και η αντιστροφή. Ο ρόλος της έκπληξης και του απροσδόκητου στη διαδικασία της µάθησης µέσα από τη γλώσσα.
  • Χρονικά εφέ: συγχρονικότητα, υπέρβαση του χρονικού πλαισίου της ιστορίας.
  • Εφέ του τέλους, υποβιβασµός της σηµασίας. Κλιµάκωση και αποκλιµάκωση στο λόγο.
  • Υφολογικές ιδιαιτερότητες και άλλα εφέ του προφορικού λόγου στη διάθεση του εκπαιδευτικού για την επιτυχία στόχων που σχετίζονται µε το γλωσσικό µάθηµα.

Διαπολιτισμική Εκπαίδευση ΙΙ - Πρακτική εξάσκηση

  1. Μειονοτικές οµάδες της ελληνικής κοινωνίας
  2. Το προφίλ των οικογενειών των παλιννοστούντων και των µεταναστών
  3. Η µουσουλµανική µειονότητα της Θράκης
  4. Οι τσιγγάνοι
  5. Διγλωσσία
  6. Δίγλωσση εκπαίδευση
  7. Η οργάνωση του σχολείου - Το νηπιαγωγείο
  8. Η οργάνωση του σχολείου - Το δηµοτικό σχολείο
  9. Τάξεις υποδοχής - Φροντιστηριακά Τµήµατα: Λειτουργία και προβλήµατα
  10. Σχολεία διαπολιτισµικής εκπαίδευσης
  11. Διδακτική Προσέγγιση της πολυπολιτισµικής τάξης
  12. Οµαδοσυνεργατικά µοντέλα - Μέθοδος Project

Πρώτη γραφή και ανάγνωση

  1. Στάδια προανάγνωσης
  2. Τεχνικές διδασκαλίας στην πρώτη ανάγνωση
    • Μοντεσοριανή µέθοδος
    • Αλφαβητική µέθοδος
    • Αναλυτικοσυνθετική µέθοδος
    • Ολική µέθοδος
  3. Στάδια προγραφής
    • Η µη συνειδητή γραφή
    • Το παιχνίδι και τα προγραφικά στάδια
    • Ζωγραφική και γραφή
  4. Αντιµετώπιση δυσκολιών στην πρώτη γραφή και ανάγνωση
  5. Γνωριµία µε διδακτικά υλικά και κατασκευές
  6. Εποπτικά µέσα στην υπηρεσία της πρώτης γραφής και ανάγνωσης
  7. Νέες τάσεις στη διδασκαλία της πρώτης γραφής και ανάγνωσης (Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο κ.ά.)
  8. Ο ρόλος της Γραµµατικής και του Συντακτικού στη διδασκαλία του γλωσσικού µαθήµατος για την Α΄ τάξη
  9. Ο ρόλος της λογοτεχνίας στην πρώτη γραφή και ανάγνωση, η λειτουργική χρήση του είδους
  10. Οι ιδιαιτερότητες της παιδικής γλώσσας, τα λάθη και η ανάλυση λόγου σε ατοµική έρευνα της παιδικής γλώσσας για την ηλικία αυτή

Εναλλακτικές χρήσεις της Λογοτεχνίας στη Διδασκαλία της Γλώσσας

  1. Η διδασκαλία της Γλώσσας ως φορέας πολιτισµού µέσα από διάφορα λογοτεχνικά είδη
  2. Επεξεργασία λογοτεχνικών κειµένων από τα αναγνωστικά και άλλα λογοτεχνικά βιβλία µε στόχο τη γνωστική, αισθητική ή άλλη αξιοποίησή τους στο γλωσσικό µάθηµα
  3. Κατασκευές διδακτικού υλικού για τη δηµιουργική γραφή και τις τεχνικές αφήγησης
  4. Ο θεατρικός λόγος, ο λόγος στο παραµύθι, στην ποίηση και η παραγωγή λόγου µέσα από τις διάφορες µορφές τέχνης/ρίµες, γλωσσοδέτες, η τεχνική της ιδεοθύελλας και η λογοτεχνική έκφραση των παιδιών στο γλωσσικό µάθηµα µε στόχο την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας
  5. Ερευνητική προσέγγιση υλικού µε στόχο την αξιοποίηση στην εκπαίδευση για την πρόληψη της σχολικής αποτυχίας
Τελευταία Ενημέρωση: 08 Σεπ 2010, 11:22