Οδηγός 

ΑΕΙ και διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας 

Μεταπτυχιακές σπουδές στα ελληνικά πανεπιστήμια 

Προπτυχιακές Σπουδές

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ιδρύθηκε το 1984 και δέχθηκε τους πρώτους φοιτητές κατά το ακαδημαϊκό έτος 1988-1989. Από τις 11-6-1999 οπότε και συμπληρώθηκαν οι προϋποθέσεις για την εκλογή Προέδρου του Τμήματος και Αναπληρωτή του, είναι ανεξάρτητο. Εδρεύει στο Βόλο. ν και Φιλελλήνων.

ΤμήμαΤίτλος μαθήματοςΔιδάσκων
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΔιδακτική της Νεοελληνικής Γλώσσας (Ε εξαμήνου)Ν. Μήτσης - Δ. Καραδήμος
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΔιδακτική Νεοελληνικής ως ξένης (επιλεγόμενο ΣΤ και Η εξαμήνου)Δ. Καραδήμος

Διδακτική της Νεοελληνικής Γλώσσας

Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τις αρχές της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, στον τομέα της ελληνικής ως μητρικής γλώσσας. Το μάθημα συνδέεται με την πρακτική άσκηση των φοιτητών στα σχολεία. Περιλαμβάνονται οι ακόλουθες ενότητες:

  • το θεωρητικό υπόβαθρο: η φύση της ανθρώπινης γλώσσας. Θεωρίες για την κατάκτηση της γλώσσας. Η αναγκαιότητα της διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας. Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία και διδακτική της γλώσσας. Η διδακτική των γλωσσών ως ανεξάρτητος επιστημονικός κλάδος της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας. Ορισμός, αντικείμενο έρευνας και χαρακτηριστικά του νέου κλάδου. Η προσφορά της Ψυχογλωσσολογίας και της Κοινωνιογλωσσολογίας.
  • Η διδακτική πράξη: τα στάδια της μετάβασης από τη γλωσσική θεωρία στη διδακτική πράξη.
  • Οι παράγοντες της διδακτικής διαδικασίας. Ο μαθητής, το εγχειρίδιο, η μέθοδος, το αναλυτικό πρόγραμμα, τα οπτικοακουστικά μέσα και ο διδάσκων.
  • Μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Η παραδοσιακή μέθοδος, η δομιστική μέθοδος, η λειτουργική μέθοδος. Η επικοινωνιακή προσέγγιση και τα σχετικά προβλήματα της εφαρμογής της.
  • Η γλωσσική διδασκαλία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: τα αναλυτικά προγράμματα. Τα εγχειρίδια γλωσσικής διδασκαλίας και τα σχετικά προβλήματα. Η μέθοδος διδασκαλίας. Μια πρώτη αξιολόγηση. Η γραμματική, το λεξιλόγιο και η παραγωγή λόγου (προφορικού και γραπτού). Εκτιμήσεις και προτάσεις.

Διδακτική Νεοελληνικής ως ξένης

Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τις αρχές της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, στον τομέα της νεοελληνικής ως δεύτερης ή ως ξένης. Το μάθημα έχει ένα εύρος θεωρητικό και ένα εύρος πρακτικό που συνδέεται με την άσκηση. Περιλαμβάνονται οι ακόλουθες ενότητες:

  • εισαγωγή στη θεωρία της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, πρώτος και δεύτερος κώδικας επικοινωνίας. Η έννοια της διγλωσσίας. Η διγλωσσία ως κοινωνικό και ψυχολογικό φαινόμενο. Παράγοντες (βιωματικοί, γνωστικοί, κοινωνικοί) που σχετίζονται με τη διδασκαλία του δεύτερου κώδικα επικοινωνίας και την επηρεάζουν. Βασικές αρχές και μέθοδοι διδασκαλίας των ξένων γλωσσών. Η υπόθεση της ενδιάμεσης γλώσσας. Γλώσσα και πολιτισμός. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία της δεύτερης γλώσσας.
  • Η ελληνική ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα. Τα γενικά χαρακτηριστικά της ελληνικής σε φωνολογικό, μορφολογικό και συντακτικό επίπεδο. Διδακτική προσέγγιση της ελληνικής βάσει των δομικών της ιδιαιτεροτήτων.
  • Τεχνικές διδασκαλίας. Τρόποι εργασίας των μαθητών. Αλληλεπίδραση των παραγόντων της τάξης. Η δημιουργική χρήση των εγχειριδίων και των οπτικοακουστικών μέσων. Τα λάθη και η αντιμετώπισή τους. Ο προγραμματισμός και η οργάνωση της διδασκαλίας. Η αξιολόγηση των μαθητών και του διδακτικού έργου.

Διγλωσσία και εκπαίδευση:

Η επαφή γλωσσών και η μετανάστευση. Συναφή γλωσσικά φαινόμενα: μεταφορά, δανεισμός και εναλλαγή κωδίκων. Είδη και πλεονεκτήματα της διγλωσσίας. Ζητήματα ταυτότητας στο πλαίσιο της διγλωσσίας, δίγλωσσα παιδιά στο ελληνικό σχολείο. Πρακτικές ενδυνάμωσης της διγλωσσίας στο σχολείο

Τελευταία Ενημέρωση: 08 Σεπ 2010, 11:22