Προσοχή

Διακρίνεται στη γενική (directed) και επιλεκτική (selective) προσοχή για την κατανόηση πληροφοριών. Η συγκεκριμένη στρατηγική βοηθά τους μαθητές να εστιάσουν την προσοχή τους ή σε γενικές πληροφορίες ή σε πληροφορίες που τους ενδιαφέρουν χωρίς να ασχοληθούν με τα στοιχεία του κειμένου που δεν τους αφορούν. Έτσι ξεχωρίζουμε την ακρόαση του κειμένου με στόχο την αναζήτηση των γενικών πληροφοριών/κεντρικών ιδεών (skimming) και την ακρόαση του κειμένου όπου ο μαθητής ενδιαφέρεται και για επιμέρους λεπτομέρειες που μεταδίδονται από αυτό (scanning). Με προκαταρκτικές ερωτήσεις (preview questions) ο δάσκαλος μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές και στις δύο παραπάνω υποστρατηγικές. Για τους αρχάριους μαθητές οι ερωτήσεις αυτές πολύ συχνά δίνουν πολλές πληροφορίες για το κείμενο διευκολύνοντάς τους ταυτόχρονα να κατανοήσουν το κείμενο που θα ακούσουν. Είναι σημαντικό οι απαντήσεις που αναμένεται να δώσουν οι μαθητές να είναι απλές (σωστό/λάθος, ναι/όχι). Στους πιο προχωρημένους μαθητές αυτές οι ερωτήσεις δεν είναι απαραίτητο να δίνουν πολλές πληροφορίες για το κείμενο. Με γενικές ερωτήσεις, όπως «ποιες είναι οι 3 κύριες ιδέες του κειμένου», ο δάσκαλος μπορεί να καθοδηγήσει τους μαθητές να εντοπίσουν το γενικό νόημα του κειμένου (skimming). Οι ερωτήσεις γενικού περιεχομένου μπορούν να γίνονται στη μητρική γλώσσα των μαθητών ή ακόμη και στην ξένη γλώσσα αν το επιτρέπει το επίπεδό τους σε αυτή. Ερωτήσεις με αντικείμενο λεπτομέρειες του κειμένου βοηθούν τους μαθητές να εστιάσουν την προσοχή τους σε συγκεκριμένες πληροφορίες. Η χρήση της γλώσσας στόχου για τις συγκεκριμένες ερωτήσεις παρέχει στους μαθητές λεξιλόγιο-κλειδί το οποίο αποτελεί σημαντική βοήθεια για να εντοπίσουν τις απαντήσεις που χρειάζονται. Ωστόσο, με αυτή τη τακτική είναι δυνατό οι μαθητές να βρίσκουν την απάντηση αναζητώντας στο κείμενο που ακούν το συγκεκριμένο λεξιλόγιο χωρίς να κατανοήσουν πλήρως την ερώτηση. Τονίζεται ότι οι συγκεκριμένες τακτικές, παρόλο που είναι πολύ συχνές και βοηθητικές για τους μαθητές της ξένης γλώσσας δεν είναι κατάλληλες για όλους τους τύπους των κειμένων. Κείμενα που ως βασικά στοιχεία έχουν την ειρωνεία, το χιούμορ δεν προσφέρονται για αυτές.