Θέματα ιστορίας της ελληνικής γλώσσας 

Γλώσσα και Εθνος στη Νεοτερη Ελλάδα 

Αντώνης Λιάκος (2007) 


Η εικόνα προέρχεται από την Ιστορία του Ελληνικού Έθνους: Ο Ελληνισμός υπό ξένη κυριαρχία (1669-1821) Τουρκοκρατία, Λατινοκρατία, τ. ΙΑ΄, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, 1975, 358.
© Βιβλιοθήκη Ιακωβάτων Τυπάλδων

Ο Κοραής καταγόταν από τη Χίο, γεννήθηκε στη Σμύρνη κι εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου και δέχτηκε την επίδραση του Διαφωτισμού και των ιδεών της επαναστατικής Γαλλίας. Βαθύτατα εχθρικός απέναντι στον ανώτερο ελληνικό κλήρο, προσπάθησε να πείσει τους Έλληνες λογίους πως ήταν απόγονοι των Αρχαίων Ελλήνων και πως εκείνο που χρειαζόταν ήταν να φωτιστούν με το πνεύμα του αρχαίου κόσμου, και ξεκινώντας από την αρχαία ελληνική γλώσσα –κατάλληλα συνδυασμένη με το νεότερο ελληνικό ιδίωμα κι εφοδιασμένη μ’ ένα συντακτικό βασισμένο στις αρχές των Γάλλων φιλολόγων– να φτιάξουν μια λόγια γλώσσα, με την οποία να αντικαταστήσουν και τις απλές διαλέκτους του ελληνικού λαού και τη γλώσσα της Εκκλησίας. Ξεκίνησε λοιπόν για την πραγματοποίηση του διπλού αυτού σκοπού, εκδίδοντας αρχαίους συγγραφείς με εκτεταμένες εισαγωγές γραμμένες στη δική του «αποκαθαρμένη» γλώσσα, την καθαρεύουσα. Στις εισαγωγές αυτές έδινε τη δική του ερμηνεία του αρχαίου πνεύματος, μιαν ερμηνεία που περιττό να πούμε ότι ήταν βαθύτατα επηρεασμένη από τις νεωτεριστικές του ιδέες και συνοψιζόταν σε μια έκκληση προς τους συμπατριώτες του να αναμορθωθούν πνευματικά, έτσι ώστε να μπορέσουν κάποια μέρα να αποδείξουν πως είναι άξιοι να απελευθερωθούν και από το πατριαρχικό και από το τουρκικό σύστημα πους τους κρατούσε δέσμιους.

Τελευταία Ενημέρωση: 16 Ιούν 2010, 10:55