2. Ποιος είναι ο επικοινωνιακός στόχος της κριτικής;

Μια βασική διάκριση που σχετίζεται με την κριτική αφορά τη διαφοροποίησή της από την απλή παρουσίαση. Στόχος της παρουσίασης ενός πολιτιστικού γεγονότος ή μέσου ψυχαγωγίας είναι η ενημέρωση των αναγνωστών για το συγκεκριμένο γεγονός ή μέσο. Στόχος του κειμένου της κριτικής είναι η αξιολόγηση του αντικειμένου της σύμφωνα με αρχές και μεθόδους ερμηνείας και ύστερα από επιχειρηματολογία.

  Έτσι, για παράδειγμα, ενώ μια βιβλιοπαρουσίαση επιδιώκει να πληροφορήσει το κοινό για την κυκλοφορία και τα βασικά χαρακτηριστικά ενός νέου βιβλίου, η βιβλιοκριτική επιδιώκει να αναλύσει το περιεχόμενο και την έκφραση του βιβλίου, να το τοποθετήσει στο πλαίσιο συγγραφής του, να επαληθεύσει ή να διαψεύσει βασικούς ισχυρισμούς του κλπ. με απώτερο στόχο να το αξιολογήσει και επομένως να κατευθύνει τους αναγνώστες να το αγοράσουν ή όχι.
Συνολικά, η παρουσίαση συνδέεται με την έκθεση ή την περιγραφή του αντικειμένου, ενώ η κριτική συνδυάζει στοιχεία παρουσίασης, επιχειρηματολογίας και πειθούς. Φυσικά, στην πράξη η διάκριση δεν είναι εύκολο να γίνει πολλές φορές, καθώς πολλές παρουσιάσεις συνοδεύονται από στοιχεία αξιολόγησης (π.χ. τα «αστεράκια» σε μια παρουσίαση κινηματογραφικής ταινίας), ενώ κείμενα που στοχεύουν στην κριτική μπορεί να παραμένουν σε ένα απλό επίπεδο παρουσίασης. Η ίδια η επιλογή των πληροφοριών που θα προβληθούν και η παρουσίασή τους με μια ορισμένη σειρά και συγκεκριμένο τρόπο συνεπάγονται αξιολόγηση, που δεν μπορεί να απουσιάζει από οποιοδήποτε κείμενο.