Άσκηση 1

Προσπαθήστε να μετατρέψετε το περιεχόμενο του κειμένου (1) ώστε να γίνει το αντικείμενο συνομιλίας ηλεκτρονικής συνομιλίας (όπως είδαμε στο παράδειγμα 3). Ποιες διαφορές και ποιες ομοιότητες παρατηρείτε ανάμεσα στο κείμενο (1) και σε αυτό που φτιάξατε;

Απάντηση

Απάντηση

Μια ηλεκτρονική συνομιλία που να αναφέρεται στους αγώνες που περιλαμβάνονται στο κείμενο (1) θα μπορούσε να έχει ως εξής:

 

4. Nikos: τρελή φάση στο γήπεδο χθες

Giorgio: τρελή

Nikos: το Μακροχώρι τους τα πήρε όλα! 5 γκολάκια 5

Giorgio: ναι κι αυτοί κοίταγαν

Nikos: είναι θεοί

Giorgio: απίστευτο! Δεν πίστευαν τι τους βρήκε!

Nikos: να μην ξαναπατήσουν στο γήπεδο! Να κρεμάσουν τα παπούτσια τους καλύτερα οι άχρηστοι

Giorgio: θα μείνουμε για πάντα στην κορφή

Nikos: κορφή φορ εβερ

Giorgio: μόνο η Μελίτη μας πλησιάζει λίγο, αλλά τι να κάνει κι αυτή

Nikos: ναι τον κατάφερε τον Κοπανό

Giorgio: ναι πάει ο Κοπανός

Nikos: κοπανιστός

Giorgio: χα ναι κοπανιστός

Nikos: άκουσες τι έγινε στη Νάουσα;

Giorgio: οι Ολυμπιακοί πήραν διπλό τη Μέση

Nikos: καλά

Giorgio: και Αχιλλέας Επισκοπή ισοπαλία

Nikos: α

Giorgio: ναι ισοπαλία

Nikos: πάλι καλά

Giorgio: ναι

 

Συγκρίνοντας τα δύο κείμενα, παρατηρούμε μεταξύ άλλων τα εξής:

 

  • Ως προς το θέμα και τον στόχο των δύο κειμένων:
    • Τα δύο κείμενα έχουν κοινό θέμα: τα αποτελέσματα των αγώνων της 8ης αγωνιστικής της Α1 κατηγορίας της ΕΠΣ Ημαθίας.
    • Αυτό φαίνεται στο λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται, το οποίο ανήκει στο ποδοσφαιρικό επίπεδο ύφους (π.χ. επίδειξη δύναμης, ομάδα, συνέτριψε, ντέρμπι, αγωνιστικής Α1 κατηγορίας, παρέμειναν στην κορυφή της βαθμολογίας, πέρασε εύκολα, ισόπαλο, πήρε διπλό στο κείμενο 1· γκολάκια, θεοί, να μην ξαναπατήσουν στο γήπεδο, να κρεμάσουν τα παπούτσια τους, κορφή, πλησιάζει λίγο, πήραν διπλό, ισοπαλία στο 4).
    • Ωστόσο, ενώ το (1) στοχεύει να ενημερώσει το ευρύτερο αναγνωστικό για τα αποτελέσματα των αγώνων προϋποθέτοντας ότι τα αγνοούν, το (4) παράγεται από ανθρώπους που γνωρίζουν το αποτέλεσμα ενός από τους αγώνες (γιατί ήταν παρόντες – βλ. τρελή φάση στο γήπεδο χθες… κορφή φορ εβερ) αλλά όχι όλων.
    • Επίσης, στόχος και των δύο κειμένων είναι η θετική αξιολόγηση του αποτελέσματος για το Μακροχώρι (π.χ. επίδειξη δύναμης, συνέτριψε, για ακόμη μια φορά, ντέρμπι, παρέμειναν στην κορυφή της βαθμολογίας, καθώς και το θαυμαστικό στον τίτλο και στο τέλος της πρώτης παραγράφου στο κείμενο 1· γκολάκια, θεοί, απίστευτο!, δεν πίστευαν τι τους βρήκε!, να μην ξαναπατήσουν στο γήπεδο!, να κρεμάσουν τα παπούτσια τους καλύτερα οι άχρηστοι, θα μείνουμε για πάντα στην κορφή, κορφή φορ εβερ, πλησιάζει λίγο, αλλά τι να κάνει κι αυτή στο κείμενο 4).

 

  • Ως προς τη σχέση μεταξύ των συνομιλητών:
    • Στο κείμενο (1) ο δημοσιογράφος δεν γνωρίζει (παρά μόνο υποθέτει) το ευρύτερο αναγνωστικό κοινό στο οποίο απευθύνεται, ενώ στο (4) οι συνομιλητές είναι φίλοι που ανταλλάσσουν απόψεις και νέα μέσω διαδικτύου.
    • Το (1) είναι μονολογικό ηλεκτρονικό κείμενο που δημοσιεύεται σε ιστοσελίδα για να διαβαστεί από το ευρύτερο κοινό, ενώ στο (4), που είναι διαλογικό, πρόσβαση έχουν μόνο οι δύο συνομιλητές.
    • Στο (1) η αξιολόγηση (βλ. παραπάνω) δεν είναι τόσο έντονη όσο στο (4), όπου υπάρχει οικειότητα μεταξύ των συνομιλητών για τους οποίους μάλιστα μαθαίνουμε ότι ήταν και οι δύο παρόντες στον αγώνα.
    • Η μεταξύ τους οικειότητα φαίνεται από την παρουσία χιούμορ και γέλιου (π.χ. το λογοπαίγνιο κοπανιστός και το γέλιο χα), καθώς και από την εναλλαγή κώδικα (π.χ. φορ εβερ).

 

  • Ως προς τον ρόλο της γλώσσας:
    • Και τα δύο κείμενα ανήκουν στα ηλεκτρονικά κειμενικά είδη και η παραγωγή λόγου αποτελεί σε αυτά την κεντρική δραστηριότητα.
    • Ωστόσο, το κείμενο (1) είναι μονολογικό και αναμένεται να διαβαστεί λιγότερη ή περισσότερη ώρα μετά τη συγγραφή του (έχουμε δηλαδή ασύγχρονη επικοινωνία). Με άλλα λόγια, ο συγγραφέας έχει χρόνο να το επεξεργαστεί πριν το δημοσιεύσει, ώστε να γίνει ευκολότερα κατανοητό από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν τα αποτελέσματα της αγωνιστικής. Συνεπώς, το κείμενο περιέχει παραγράφους, γραμματικοσυντακτικά πλήρεις προτάσεις και πιο προσεγμένο λεξιλόγιο.

Το κείμενο (4) είναι διαλογικό (π.χ. ερωτήσεις-απαντήσεις) και αναμένεται να διαβαστεί την ώρα που παράγεται (έχουμε δηλαδή σύγχρονη επικοινωνία). Οι συνομιλητές δεν υπάρχει ανάγκη να είναι λεπτομερείς στις περιγραφές και τις διατυπώσεις τους, αφού φαίνεται να μοιράζονται αρκετές εμπειρίες και απόψεις. Συνεπώς, οι προτάσεις τους είναι συχνά ελλιπείς (π.χ. τρελή φάση στο γήπεδο χθες, τρελή, 5 γκολάκια, απίστευτο, κορφή φορ εβερ, κοπανιστός, και Αχιλλέας Επισκοπή ισοπαλία, ναι ισοπαλία, ναι), επαναλαμβάνουν ήδη γνωστές πληροφορίες (π.χ. τρελή, 5, κορφή, ναι τον κατάφερε τον Κοπανό-ναι πάει ο Κοπανός, κοπανιστός, και Αχιλλέας Επισκοπή ισοπαλία-ναι ισοπαλία) ή περιλαμβάνουν εκφράσεις που απαντούν κυρίως στον προφορικό λόγο και δείχνουν την προσέγγιση και συμφωνία των συνομιλητών (π.χ. καλά, α, πάλι καλά, ναι).

 

Άσκηση 2

Να επιλέξετε δύο κείμενα (με διαφορετικό θέμα και από διαφορετικό κειμενικό είδος) από την καθημερινότητά σας και να εντοπίσετε τις διαφορές τους ως προς τον στόχο που εξυπηρετούν, τη σχέση μεταξύ όσων συμμετέχουν στην παραγωγή και την επεξεργασία τους, τον ρόλο της γλώσσας σε αυτά και το μέσο.

 

 

Άσκηση 3

Προσπαθήστε να παραγάγετε ένα κείμενο με συγκεκριμένο θέμα, στόχο κλπ. χρησιμοποιώντας γλωσσικά στοιχεία που δεν συνηθίζονται σε αυτό (π.χ. ένα άρθρο εφημερίδας με θέμα ένα οικολογικό πρόβλημα χρησιμοποιώντας γλωσσικά στοιχεία από τη γλώσσα των νέων). Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζετε και πώς αξιολογείτε το αποτέλεσμα της προσπάθειάς σας και γιατί;