Προσφορές στο μεταίχμιο

«H εγκατάλειψη της παιδικής ηλικίας δηλώνεται με την παράδοση της σφαίρας και την κοπή των μαλλιών, που μπορούν να θεωρηθούν πραγματικά τελετουργικές πράξεις, με την παράσταση του κοριτσιού που τοποθετεί τον πέπλο στο μπαούλο (κιβωτός), που προσφέρει γλυκίσματα ή παίρνει το λουτρό της και αφιερώνεται στην «κοσμητική» προετοιμασία για τον γάμο»(Emanuele Greco, Αρχαιολογία της Μεγάλης Ελλάδας. Μετάφραση Κώστας Σουέρεφ. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2001, σ. 231).

Ίσως ακριβώς αυτό να κάνει η κοπέλα που παριστάνεται σε τοιχογραφία από την Πομπηία (Εικ. 144) Σημειωτέον ότι σε αναγεννησιακούς πίνακες του Βορρά και του Νότου, ενώ σε πρώτο πλάνο παριστάνεται μια γυμνή Αφροδίτη, σε δεύτερο πλάνο βλέπουμε νεαρές κοπέλες να στέκονται γονατιστές μπροστά σε ένα μπαούλο και να σκύβουν σε αυτό σαν να ψάχνουν κάτι ή σαν να εναποθέτουν κάτι. (Εικ. 145, 146) Είναι πιθανό ότι και στα τρία έργα, όπως και σε άλλα (λ.χ. στην Άνοιξη του Sandro Botticelli, στις δύο γυναικείες μορφές δεξιά, Εικ. 147, 148] αποτυπώνονται δύο χρονικές στιγμές, δύο περίοδοι της γυναίκας, πριν και μετά τον γάμο· αποτυπώνεται το χρέος και ο ρόλος του θηλυκού να μετασχηματιστεί από κορίτσι σε γυναίκα προορισμένη να τεκνοποιήσει, και μάλιστα χωρίς αντίρρηση -γι' αυτό ίσως ως και από το στόμα της κοπέλας δεξιά στον πίνακα του Boticcelli βγαίνουν λουλούδια και όχι λόγια.