Η απαγωγή του Γανυμήδη από τον Μίνωα

 

Την κρητική καταγωγή του μύθου μαρτυρούν ανάμεσα σε άλλους ο Πλάτωνας (Νόμοι 636 C) και ο Αθήναιος (Δειπν. 13.77.7), ενώ η αυτοκτονία του νέου στην Κρήτη από νοσταλγία για τους δικούς του και τον τόπο του διασώζεται στο λεξικό Σούδα, στον δε περίλυπο πατέρα του άφησαν να εννοηθεί ότι τον είχε αρπάξει ανεμοστρόβιλος. Σύμφωνα με τον Πλάτωνα, ο μύθος αποτελεί δικαιολογία για την απόλαυση των ηδονών από τους Κρήτες (ό.π. και Φαίδρος 255C). Στα ιστορικά χρόνια η μυητική ομοφυλοφιλία, με παιδευτικό περιεχόμενο και απώτερο σκοπό την κοινωνική ένταξη του νέου στους θεσμούς, πολιτικούς, στρατιωτικούς, θρησκευτικούς, θεωρούνταν κρητικό εφεύρημα του Μίνωα.