Εξώφυλλο

Ανθολογία Επιγραφών

Όψεις του δημόσιου και ιδιωτικού βίου των αρχαίων Ελλήνων

του Άγγελου Π. Ματθαίου

69. Ελλιπής στήλη εγχώριου υπόλευκου ασβεστόλιθου.

Βρέθηκε στον χώρο του ναού της Δεσποίνης στη Λυκόσουρα της Αρκαδίας. Φυλάσσσεται στο Επιγραφικό Μουσείο των Αθηνών.

Έκδ. Β. Λεονάρδος, Αρχ. Εφ. 1898, 249-272. IG V 2, 514. Syll.3 999. F. Sokolowski, Lois sacrées des cités Grecques, Paris 1969, 68. Ε. Βουτυράς, Chiron 29 (1999) 233-249.

Τέλη 3ου-αρχές 2ου π.Χ.

Δεσποίνας

[ - - - - - - - - - - - - - - - -] μὴ ἐξέστω

παρέρπην ἔχοντας ἐν τὸ ἱερὸν τᾶς

Δεσποίνας μὴ χρ[υ]σία ὅσα μὴ ἰν ἀνά-

θεμα μηδὲ πορφύρεον εἱματισμὸν [5]

μηδὲ ἀνθινὸν μηδὲ [μέλ]ανα μηδὲ ὑπο-

δήματα μηδὲ δακτύλιον· εἰ δʼ ἄν τις

παρένθη ἔχων τι τῶν ἁ στάλα [κ]ωλύει,

ἀναθέτω ἐν τὸ ἱερόν·. Μηδὲ τὰς τ[ρί]-

χας ἀμπεπλεγμένας μηδὲ κεκαλυμ- [10]

μένος, μηδὲ ἄνθεα παρφέρην· μηδὲ

μύεσθαι vvvvvvv κυένσαν μηδὲ θη-

λαζομέναν· τὸς δὲ θύοντας πὸς θύ[η]-

σιν χρέεσθαι ἐλαίαι, μύρτοι, κηρίο[ι],

ὀλοαῖς αἰρολογημέναις, ἀγάλμασ[ι], [15]

μάκωνσι λευκαῖς, λυχνίοις, θυμιά-

μασιν, ζμύρναι, ἀρώμασιν· τὸς δὲ θ[ύ]-

οντας τᾶι Δεσποίναι θύματα θύ[ην]

θήλεα λευκ[ὰ . .]ο[ . . . ]ος καὶ κ[. . .]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Δεσποίνας.

[- - -] δεν επιτρέπεται να εισέρχεται κανείς στο ιερό φορώντας χρυσά κοσμήματα που δεν προορίζονται για αναθήματα, ούτε με πορφυρά ενδύματα ή με έντονα χαρούμενα χρώματα ή με πένθιμα, ούτε φορώντας υποδήματα ή δαχτυλίδια. Εάν κάποιος εισέλθει στον ναό έχοντας κάτι από αυτά που σύμφωνα με τη στήλη απαγορεύονται, να τα αναθέτει στο ιερό. Δεν επιτρέπεται, επίσης, να εισέρχεται κάποιος στον ναό έχοντας πιασμένα τα μαλλιά του ή να τα έχει καλύψει ή να τα έχει στολίσει με λουλούδια. Ούτε επιτρέπεται στις γυναίκες να πάρουν μέρος σε μυητικές τελετουργίες κατά τη διάρκεια της κύησης, ούτε όταν θηλάζουν. Όσοι θυσιάζουν στη Δέσποινα, για τη θυσία επιτρέπεται να προσφέρουν κλαδιά αγριελιάς, μυρτιάς, κεριά, σιτηρά καθαρισμένα από την ήρα, αγάλματα, λευκές παπαρούνες, λυχνοστάτες, θυμιάματα, σμύρνα, αρώματα· και τα θύματα των θυσιών πρέπει να είναι θηλυκά και λευκά …