Inferential statistics

Επαγωγική στατιστική. Παρασκευόπουλος 1990β:10.

*Συμπερασματική στατιστική. Ζαχαροπούλου 1986:ΙΙ. Τσοπάνογλου 20102:125.

Ο κλάδος αυτός της στατιστικής ασχολείται με τους τρόπους γενίκευσης σε όλο τον πληθυσμό των συμπερασμάτων που εξάγονται σε ένα δείγμα (Παρασκευόπουλος 1990β:10). Διαφοροποιείται από την περιγραφική στατιστική που αποσκοπεί στη συνθετική παρουσίαση συγκεκριμένων ομάδων ποσοτικών πληροφοριών. Συνήθως σε μια αξιολογική έρευνα, αλλά και σε μια οποιουδήποτε άλλου είδους έρευνα, χρησιμοποιείται αρχικά περιγραφική στατιστική για την έκθεση των αποτελεσμάτων που συλλέχθηκαν από τη δειγματοληπτική έρευνα και στη συνέχεια επαγωγική για να γενικευτούν τα αποτελέσματα της έρευνας και να αναχθούν σε ευρύτερες ομοειδείς ομάδες.

Κατά βάση, η επαγωγική στατιστική, που ονομάζεται και κλασική στατιστική, στηρίζεται σε διαδικασίες που επιτρέπουν την εκτίμηση των χαρακτηριστικών του πληθυσμού μέσω των παρατηρηθέντων χαρακτηριστικών του δείγματος, αλλά και σε ελέγχους σημαντικότητας και αξιοπιστίας αυτών των εκτιμήσεων. Το «επίπεδο εμπιστοσύνης» και το «επίπεδο σημαντικότητας» αποτελούν τα δύο βασικά μέτρα αξιοπιστίας που υπολογίζονται στο πλαίσιο της επαγωγικής στατιστικής. Το επίπεδο εμπιστοσύνης δηλώνει το ποσοστό της πιθανότητας ένα δεδομένο να είναι αληθές, να ανήκει δηλαδή στο διάστημα εμπιστοσύνης που έχει καθοριστεί. Για παράδειγμα, το επίπεδο εμπιστοσύνης 95% δηλώνει ότι υπάρχουν 95% πιθανότητες το αποτέλεσμα που έχει προκύψει από το δείγμα να είναι αξιόπιστο. Το επίπεδο σημαντικότητας δηλώνει το ύψος της πιθανότητας το αποτέλεσμα να αποδειχθεί εσφαλμένο στο απώτερο μέλλον. Αν το επίπεδο σημαντικότητας λοιπόν έχει οριστεί 5%, αυτό θα είναι και το ποσοστό του κινδύνου σφάλματος του αποτελέσματος.

Βιβλιογραφία

  • Ζαχαροπούλου Χ. (1986). Στατιστική για οικονομολόγους. Τ. Α'. Θεσσαλονίκη.
  • Παρασκευόπουλος Ι. Ν. (1990β). Στατιστική εφαρμοσμένη στις επιστήμες της συμπεριφοράς. Τ.2. Αθήνα: Βιβλιοπωλείο Γρηγόρη.
  • Τσοπάνογλου Α. (20102). Μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας και εφαρμογές της στην αξιολόγηση της γλωσσικής κατάρτιση. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Ζήτη.

  • Thorndike R. L., Thorndike-Crist T. (2010). Measurement and Evaluation in Education and Psychology. Boston: Pearson.