Test-retest reliability (control)

Αξιοπιστία διά της επανάληψης της εξετάσεως. Κασσωτάκης 200110:225.

*Αξιοπιστία εξετάσεως-επανεξετάσεως. Μάνος 1976:45.

Αξιοπιστία επανάληψης. Δημητρόπουλος 20012:350. Verma & Mallick 2004:263.

Αξιοπιστία με επαναχορήγηση δοκιμίου. Χατζηνεοφύτου 2006:3.

Αξιοπιστία με τη μέθοδο της επανάληψης. Ingenkamp 2001:71.

Αξιοπιστία των επαναληπτικών μετρήσεων. Γκιόσος 2008: 32.

Μέθοδος της επανεξέτασης με το ίδιο τεστ. Γεωργούσης 1999:276.

Τεχνική ελέγχου-μετελέγχου. Τσοπάνογλου 20102:165.

Η αξιοπιστία εξέτασης-επανεξέτασης ανήκει στην ίδια ομάδα μεθόδων για την εκτίμηση της αξιοπιστίας των τεστ με την αξιοπιστία παράλληλων/εναλλακτικών/ισοδύναμων μορφών (parallel/alternate/alternative/equivalent forms reliability) και την αξιοπιστία διά της διχοτόμησης (split-half reliability). Ο όρος αναφέρεται στη μέθοδο εκτίμησης της αξιοπιστίας μίας εξέτασης μέσω της συσχέτισης των αποτελεσμάτων της αρχικής και της επαναληπτικής μέτρησης (Fulcher & Davidson 2007). Πρόκειται, επομένως, για την αξιολόγηση της σταθερότητας των απαντήσεων και το συσχετισμό των βαθμολογιών.

Η μέθοδος της επανάληψης της εξέτασης έχει ομοιότητες με την προσέγγιση των παράλληλων μορφών, με μόνη διαφορά ότι στην περίπτωση της επανάληψης οι συμμετέχοντες εξετάζονται δύο φορές στο ίδιο ακριβώς τεστ και όχι σε δύο ισοδύναμες-παράλληλες εκδοχές του.

Παρότι θεωρείται η πιο απλή μέθοδος ελέγχου της αξιοπιστίας, χρησιμοποιείται σπάνια εξαιτίας διάφορων επιδράσεων που επηρεάζουν τα αποτελέσματα της επανεξέτασης, καθιστώντας μη πρακτικό, αν όχι αδύνατο, το συσχετισμό και τον υπολογισμό του συντελεστή αξιοπιστίας (Alderson et al. 1995:87, Davies et al. 1999:206, Ingenkamp 2001:71, Μάνος 1976:45). Τα κύρια πρακτικά προβλήματα στον υπολογισμό της αξιοπιστίας εξέτασης-επανεξέτασης είναι εκείνα της μνήμης και της επίδρασης της πρακτικής (practice effect) (Carroll & Hall 1985:118, Weir 2005:25). Η απόφαση σχετικά με το χρονικό διάστημα που πρέπει να μεσολαβεί μεταξύ εξέτασης και επανεξέτασης είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς σε μια πολύ σύντομη επανάληψη του τεστ είναι πολύ πιθανό οι εξεταζόμενοι να θυμούνται τις απαντήσεις που έδωσαν στην πρώτη εξέταση (Lynch 2003:85). Από την άλλη, η μεσολάβηση μεγάλου χρονικού διαστήματος ανάμεσα στις δύο εξετάσεις είναι εξίσου προβληματική, γιατί τα χαρακτηριστικά και οι γνώσεις των εξεταζόμενων μπορεί να έχουν αλλάξει στο μεταξύ χρόνο.

Βιβλιογραφία

  • Γεωργούσης Π. (1999). Η Μέτρηση και η Αξιολόγηση της Επίδοσης των Μαθητών. Αθήνα.

  • Γκιόσος Ι. (2008) Ανάπτυξη κλιμάκων μέτρησης στην εκπαιδευτική έρευνα: Οι έννοιες της εγκυρότητας και αξιοπιστίας. Πρόσβαση [on line]: http://www.odl.gr [19/06/09].

  • Δημητρόπουλος Ε. (20012). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση. Η Αξιολόγηση του Μαθητή. Θεωρία-Πράξη-Προβλήματα. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.

  • Κασσωτάκης Μ. (200110). Η Αξιολόγηση της επιδόσεως των μαθητών: Μέσα, Μέθοδοι, προ­βλή­ματα, προοπτικές. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.

  • Μάνος Γ. Κ. (1976). Μέθοδοι Αξιολογήσεως της Επιδόσεως των Μαθητών. Αθήνα.

  • Τσοπάνογλου Α. (20102). Μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας και εφαρμογές της στην αξιολόγηση της γλωσσικής κατάρτιση. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Ζήτη.

  • Χατζηνεοφύτου Μ. (2006). Αξιοπιστία - Εγκυρότητα. Πρόσβαση [on line]: http://www.geocities.com/mik_bad/aksiopistia_egkirothta.pdf [30/06/09].


  • Alderson J. C., Clapham C., Wall D. (1995). Language Test Construction and Evaluation. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Carroll J. B., Hall P. J. (1985). Make your Own Language Tests: a Practical Guide to Writing Language Perfomance Tests. Oxford UK: Pergamon Press.
  • Davies A., Brown A., Elder C., Hill K., Lumley T., McNamara T. (1999). Dictionary of Language Testing. Cambridge: University of Cambridge Local Examinations Syndicate.
  • Fulcher G., Davidson F. (2007). Language Testing and Assessment – An Advanced Resource Book. Oxon: Routledge.
  • Ingenkamp K. (2001). Εγχειρίδιο Παιδαγωγικής Διαγνωστικής (μτφρ. Λ. Κουτσούκης). Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
  • Lynch B. K. (2003). Language Assessment and Programme Evaluation. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Verma G., Mallick K. (2004). Εκπαιδευτική έρευνα. Αθήνα: Γιώργος Δαρδανός - Τυπωθήτω.
  • Weir C. J. (2005). Language Testing and Validation: An evidence-based Approach. Great Britain: Palgrave Macmillan.