Subjective scoring

*Υποκειμενική βαθμολόγηση.

Υποκειμενικότητα της βαθμολόγησης. Κασσωτάκης 2010:63

Ο όρος έχει δύο σημασίες. Η πρώτη σχετίζεται με τον τύπο δοκιμασίας. Δηλαδή οι ανοιχτές ερωτήσεις λέμε ότι επιτρέπουν υποκειμενική βαθμολόγηση, σε αντιδιαστολή με τις κλειστές ερωτήσεις, οι οποίες επιτρέπουν αντικειμενική βαθμολόγηση, η οποία, άλλωστε, συχνά στις δοκιμασίες ευρείας κλίμακας γίνεται από ηλεκτρονικό υπολογιστή, οπότε δεν υπεισέρχεται καθόλου ο υποκειμενικός παράγοντας. Η δεύτερη σημασία παραπέμπει στην περίπτωση κατά την οποία οι απαντήσεις σε ανοιχτές ερωτήσεις αξιολογούνται με οποιαδήποτε μορφή προσωπικής (και τελικώς αυθαίρετης) κρίσης ενός βαθμολογητή, η οποία δεν υπακούει πλήρως στα κριτήρια και τη διαδικασία που έχουν οριστεί.

Και στις δύο περιπτώσεις, και ειδικά όταν τα αποτελέσματα των τεστ έχουν σοβαρές επιπτώσεις στους εξεταζόμενους, η εγκυρότητα της αξιολόγησης εξασφαλίζεται με πολλαπλές βαθμολογήσεις από εκπαιδευμένους βαθμολογητές (Davies et al. 1999:191). Η λύση του να χρησιμοποιούνται μόνο κλειστές ερωτήσεις στις εξετάσεις πρέπει να αποκλειστεί, επειδή κάποιες φορές στη διαδικασία της βαθμολόγησης τα πιο ενδιαφέροντα θέματα είναι αυτά που απαιτούν υποκειμενική βαθμολόγηση, όπως για παράδειγμα η γραπτή παραγωγή ενός κειμένου. Αυτό, παρόλο που είναι χρονοβόρο και δε δίνει πάντα αξιόπιστα αποτελέσματα, δυνητικά μπορεί να δώσει πολλές και χρήσιμες πληροφορίες (Cohen 1994:93). Συνεπώς, ένας συνδυασμός κλειστών και ανοιχτών ερωτήσεων είναι η καταλληλότερη λύση.

Βιβλιογραφία

  • Κασσωτάκης Μ. (2010). Η αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.

  • Cohen A. D. (1994). Assessing Language Ability in the Classroom. Boston: Heinle & Heinle Publishers.
  • Davies A., Brown A., Elder C., Hill K., Lumley T., McNamara T. (1999). Dictionary of Language Testing. Cambridge: University of Cambridge Local Examinations Syndicate.