Skimming

Ανάγνωση για την κατανόηση του γενικού θέματος του κειμένου. Τζεβελέκου κ.ά. 2004:22.

Επιλεκτική ανάγνωση. Ιακώβου & Μπέλλα 2004:26.

*Σφαιρική ανάγνωση/κατανόηση.

Η σφαιρική ανάγνωση αποσκοπεί στη σύλληψη του βασικού μηνύματος ενός κειμένου. Επιτρέπει στον αναγνώστη να αποσπάσει την κεντρική ιδέα, χωρίς να δίνει προσοχή στις επιμέρους λεπτομέρειες (Urquhart & Weir 1998:103). Επίσης, για τη σφαιρική κατανόηση δεν είναι αναγκαία η γνώση κάθε λέξης ούτε η ανάλυση κάθε ιδέας.

Δύο από τα χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν τη σφαιρική ανάγνωση είναι: πρώτο, η επιλεκτικότητα, καθώς μέρη του κειμένου είτε παραλείπονται είτε διατρέχονται και δεύτερο, η έμφαση στην κατανόηση της δομής του κειμένου (Urquhart & Weir 1998:103). Επιπρόσθετα, η σφαιρική ανάγνωση επιτρέπει στους αναγνώστες να προβλέψουν την πρόθεση του κειμένου, το κυρίως θέμα και πιθανόν κάποιες από τις αναπτυσσόμενες ιδέες. Μια χρήσιμη προσέγγιση είναι η ανάγνωση της πρώτης πρότασης κάθε παραγράφου, δηλαδή της θεματικής περιόδου, ώστε το κείμενο να γίνει κατανοητό σε επιφανειακό επίπεδο (Gower et al. 2005:95).

Όπως και η εστιασμένη ανάγνωση, η σφαιρική ανάγνωση εντάσσεται στις «γνωστικές στρατηγικές» (cognitive strategies) και πιο συγκεκριμένα στην πρόσληψη και επεξεργασία ενός μηνύματος, με απώτερο στόχο την κατανόηση της γενικής ιδέας ενός κειμένου (Oxford 1990:80).

Τέλος, η σφαιρική αυτή προσέγγιση μπορεί να συντελέσει και στην κατανόηση ενός ακουστικού κειμένου, δίνοντας προσοχή στα σημεία που μας επιτρέπουν να αντιληφθούμε την κεντρική ιδέα (Joiner et al. 1989:433) και την πρόθεση του ομιλητή, να συμπεράνουμε ποια ήταν η περίσταση κατά την οποία ειπώθηκαν αυτά που ακούμε, κτλ.

Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι η σφαιρική ανάγνωση και κατανόηση λαμβάνει χώρα συνήθως όταν ο εξεταζόμενος καλείται να απαντήσει σε επαγωγικά ερωτήματα.

Βιβλιογραφία

  • Ιακώβου Μ., Μπέλλα Σ. (2004). Αναλυτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλία της νέας Ελληνικής ως ξένης γλώσσας σε ενηλίκους. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

  • Τζεβελέκου κ.ά. (2004). Η ελληνική ως δεύτερη γλώσσα: Κλίμακα αξιολόγησης και μέτρηση του επιπέδου γνώσης της ελληνικής στα μειονοτικά δημοτικά σχολεία της Θράκης. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.


  • Gower R., Walters S. (1985). Teaching Practice Handbook. London: Heinemann Educational Books.
  • Joiner E. J., Adkins P. B., Eykyn L. B. (1989). Skimming and Scanning with Champs-Elysées: Using Authentic Materials to Improve Foreign Language Listening. The French Review, 62/3: 427-435.
  • Oxford R. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know.Boston: Heinle & Heinle Publishers.
  • Urquhart A. H., Weir C. J. (1998). Reading in a Second Language: Process, Product and Practice. London: Longman.