Multi-trait multi-method analysis (MTMM)

*Ανάλυση πολλαπλών χαρακτηριστικών - πολλαπλών μεθόδων.

Σχέδιο πολλαπλών δεξιοτήτων - πολλαπλών μεθόδων. Τσομπάνογλου 2007:145.

Στατιστική μέθοδος ελέγχου της εγκυρότητας δομής που προτάθηκε από τους Campbell και Fiske. Με την εφαρμογή της ελέγχεται αν και σε ποια έκταση ο βαθμός σε ένα τεστ αποτυπώνει τις δεξιότητες του εξεταζόμενου ή είναι αποτέλεσμα του τρόπου εξέτασης.

Για να προκύψει ότι η βαθμολογία αποδίδει τις δεξιότητες του εξεταζόμενου, πρέπει να υπάρχει υψηλή θετική συνάφεια μεταξύ των διαφορετικών μετρήσεων της ίδιας δεξιότητας, και παράλληλα χαμηλή ή μηδενική συνάφεια μεταξύ των διαφορετικών δεξιοτήτων που μετρήθηκαν με τον ίδιο τρόπο. Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι δύο δεξιότητες, της κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου, μετριούνται με δύο διαφορετικές μεθόδους: με δοκιμασίες του τύπου «πολλαπλή επιλογή» και με δοκιμασίες του τύπου «cloze». Αν οι δύο αυτές δεξιότητες μετρηθούν ξεχωριστά, δηλαδή σε διαφορετική στιγμή και με διαφορετικά τεστ, η συνάφεια μεταξύ της πολλαπλής επιλογής και της αυτοαξιολόγησης για τη μέτρηση της κατανόησης γραπτού λόγου πρέπει να είναι μεγαλύτερη σε σχέση με αυτή μεταξύ της κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου, που έχουν μετρηθεί και οι δύο με δοκιμασίες πολλαπλής επιλογής.

Βιβλιογραφία

  • Τσομπάνογλου Μ. (2007). Πρότυπο αξιολόγησης της εγκυρότητας δομής συστημάτων πιστοποίησης γλωσσομάθειας. Εφαρμογή του στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας του Επιπέδου Β2 της Αγγλικής Γλώσσας. Διδακτορική διατριβή. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.


  • Bachman L. F. (1990). Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press.
  • Campbell D. T., Fiske. D. W. (1959). Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56: 81-105.